Een logo laten maken is een verstandig plan. Maar waar dien je op te letten bij het laten maken van een logo? Bij het ontwerp van jouw nieuwe logo heb je de keuze tussen een afbeelding of woorden. Een afbeelding in een logo is een abstracte weergave van de onderneming. Het icoon, de vorm of het symbool in het logo staat voor jouw visie voor het bedrijf. Voeg je er ook tekst aan toe? Dat is ook een factor om rekening mee te houden.
Hieronder vind je een aantal onderdelen waarmee jij kan kiezen wat het beste bij jouw bedrijf past. Je keuze voor 1 van de 3 is natuurlijk ook afhankelijk van de kernboodschap aan je klanten. Als je een logo laat maken moet je goed onthouden dat je exact moet aangeven wat je wilt en mogelijk ook met voorbeelden komt. Daardoor kunnen jij en de designer om tot het best mogelijke logo te komen. En je moet ook niet het belangrijkste vergeten: zorgen dat de klant jouw bedrijf herkent en onthoudt door middel van jouw logo!
Welk soort logo past het beste bij jou?
Als je gaat voor een tekstueel logo heb je waarschijnlijk te maken met de volgende onderdelen:
- Je hebt een onderscheidende en unieke naam.
- Je wilt jezelf als persoon profileren (door het gebruik van je eigen naam).
- Door alleen lettertypes te gebruiken benadruk je de naam van je bedrijf.
- Er zijn ongelooflijk veel lettertypes beschikbaar. Ook zijn er uitgesproken en gestileerde lettertypes. Deze vormen een uniek beeld op zich.
- Je kunt extra accenten aan het lettertype meegeven door te spelen met kleur, een deel van de letters weg te laten of een klein detail aan het lettertype toe te voegen.
Mensen die kiezen voor een beeldend logo hebben vaak te maken met de volgende punten:
- Je hebt al veel naamsbekendheid
- Je hebt lang een combinatie van beeldmerk en woordmerk gebruikt. Als mensen nu jouw beeldmerk zien weten ze zonder nadenken welk bedrijf het is.
- Je gebruikt een symbool dat uniek is binnen jouw branche en waarmee jij je duidelijk onderscheidt van je concurrenten.
- Mensen hebben associaties bij symbolen en geven hier een betekenis aan. En die betekenis is universeel (binnen culturen). Daar kan je gebruik van maken bij het laten ontwerp van je logo.
Mocht je toch een logo willen laten maken voor een combinatie van beide vormen, heb je te maken met deze punten:
- Je moet nog naamsbekendheid opbouwen (onder meer met je logo).
- Je bedrijfsnaam is niet uniek.
- Je bedrijfsnaam vertelt niet wat je doet (welke producten of diensten je levert).
Een combinatie van beeldmerk en woordmerk is minder makkelijk te kopiëren. Je laat altijd het symbool samen met de naam zien. Dat maakt het logo sneller uniek. Je voegt zo het beste van beiden samen. Het beeldmerk geeft de producten of de diensten van je bedrijf weer of de meerwaarde van je bedrijf. Het woordmerk kan bijdragen aan het vergroten van je naamsbekendheid. Samengevat draait het dus om aantal afwegingen: Wat voor bedrijfsnaam heb je? Wat is de identiteit van je bedrijf en je kernboodschap aan je klanten? Heb je al een naam opgebouwd met je bedrijf of staat het juist in de startblokken? In overleg met DesignBro.com kun je een weloverwogen beslissing nemen om een logo te laten maken.