Ongetwijfeld de beroemdste sociale netwerksite ter wereld, heeft Facebook sinds zijn lancering het gezicht van sociale communicatie totaal veranderd. De sociale bouwsteen, die in 2006 werd uitgebracht, is in de loop der jaren voortdurend uitgebreid en ontwikkeld. Nu het bedrijf bovendien andere sociale media platforms als WhatsApp en Instagram heeft ingehaald, is het nog meer in zwang geraakt en invloedrijk geworden.
Van een louter openbaar netwerkplatform tot een stabiele bron van inkomsten voor veel vloggers, heeft Facebook een lange weg afgelegd. Veel van het succes van het merk ligt in zijn strakke, eenvoudige webontwerp dat voor gebruikers gemakkelijk te navigeren is. Het Facebook logo is ook zo ongecompliceerd en geeft een duidelijk idee van het merk en zijn doelstellingen.
Het heeft ook verschillende pictogrammen geïntroduceerd voor gebruik bij verschillende gelegenheden en reclame-platforms. Deze zijn ontworpen op basis van het officiële logo dat op de website van het merk staat, waardoor ze er uniek uitzien en toch een gevoel van overeenstemming geven. Dit ontwerp project werd geleid door Mike Buzzard, de medeontwerper van de Cuban Council. Hij creëerde, samen met zijn team, het beroemde Facebook logo dat we nu kennen.
Hoe ontstond het Facebook Logo?
Aanvankelijk geïntroduceerd als Facemash in 2003, is het Facebook logo niet veel veranderd, op kleine wijzigingen na. De toenmalige merknaam “FACEMASH” stond in witte hoofdletters tegen een kastanjebruine achtergrond. De herontworpen website die Facemash in 2004 verving, had een wat ongewoon embleem. Hier was het woordmerk “thefacebook” (zonder spatie) in lichtblauw over een donkerblauwe achtergrond geschreven.
De belettering was tussen twee haakjes geplaatst, wat er nogal bizar uitzag. Het jaar 2005 bracht een grote verandering in het logo. Deze keer vielen zowel de haakjes als de “de” uit het logootje weg, en werd de kleur van het woordmerk veranderd in wit (in plaats van blauw). Door deze veranderingen zag het Facebook logo er schoner en leesbaarder uit. Dit logo bleef het bedrijf tien lange jaren bij, voordat het in 2015 licht werd aangepast. Hierin gebruikten ze alleen de merknaam “facebook” en brachten ze een paar andere kleine veranderingen aan die op het eerste gezicht niet te zien zijn.
Als je goed kijkt, zie je dat de letter “a” helemaal veranderd is: minus een bovenste segment en met een betere letterhelderheid. Ook de letter “b” transformeerde. Er kwamen ook extra kleurenversies: behalve de oorspronkelijke blauwe, werden ook zwarte en witte versies gelanceerd. De grootte van de letters “f,” “b,” “k” werd echter intact gelaten.
2019 was getuige van het afscheid van de iconische blauwe achtergrond. Het woordmerk werd geschreven in een medium blauw, tegen een witte achtergrond. Het herontworpen logo zag er geweldig uit en was een grote hit bij het publiek dat al een tijdje geen grote verandering meer gezien had. Wat de op verschillende digitale platforms gebruikte pictogrammen betreft, die hadden nu een cirkelvormige achtergrond in plaats van een vierkante, in dezelfde pastelkleurige tint blauw. Momenteel zijn er twee versies van het pictogram – een vlakke en een gradiënt.
Het nieuwe Meta logo werd in 2021 ingevoerd en het idee erachter was om de zaken eenvoudiger te maken ten gunste van de utilitaire waarden van het bedrijf. Facebook veranderde zijn naam in Meta en stapte over op een oneindige lus logo dat lijkt op de letter M. Behalve dat het er aantrekkelijk uitziet op verschillende schermen, straalt het een gevoel van vernieuwing en simplistische aantrekkingskracht uit, perfect passend bij de moderne sobere ontwerptrend.
Facebook Logo – De monochrome versie
In de monochrome versie werden de contouren en de compositie van het oorspronkelijke blauw-witte embleem intact gehouden, maar wel een beetje gewijzigd. Het zwart-witte Facebook logo bevat vierkante en ronde emblemen, een eenvoudige “F” tegen een witte achtergrond, en, zeker, een woordmerk. Afhankelijk van het tentoonstellingsplatform kan het logo met of zonder gebruikt worden.
Voor het vierkante logo staat de witte zand-serif “F” in de kleine letters rechts van het effen zwarte beeld met afgeronde hoeken. Het onderste segment van het alfabet verlengt de onderste lijn van het vierkant. Hetzelfde geldt voor het cirkelvormige logo, maar hier is de letter “F” petieteriger en delicater. Maar sinds 2019 staat op de cirkelvormige versie de witte “F” in het midden van de stip.
De derde optie van het monochrome Facebook pictogram is de strakke en gedurfde kleine letter “F” uitgevoerd in zwart en geplaatst op een witte achtergrond. Deze versie is de meest laconieke en strenge, maar toch over de hele wereld onmiddellijk herkenbaar. Wat het logotype betreft, het kan ook op twee manieren gebruikt worden – eenvoudige zwarte letters op een witte achtergrond, of de omgekeerde versie, waar de witte tekst op een horizontaal verlengde zwarte rechthoek staat.
Kleur en betekenis van het Facebook Logo
In het allereerste begin stond in het merklogo het beugelde vaste woordmerk “thefacebook” in lichtblauw tegen een donkerblauwe achtergrond. Sinds 2004 gebruikt het officiële symbool van het merk de iconische rechthoekige vorm. Een van de interessantste kenmerken van het logo is de keuze van de kleuren. Facebook mede-oprichter, Mark Zuckerberg leed aan deuteranopie – een soort kleurenblindheid waarbij men rode en groene kleurpigmenten niet van elkaar kan onderscheiden.
Hierover wordt echter veel gespeculeerd, want veel mensen zijn het wel en sommigen zijn het niet eens met het bericht van The New Yorker dat het Zuckerberg’s gezichtsstoornis was die hem ertoe bracht de blauwe achtergrond te kiezen. Het lettertype en de tinten van de blauwe rechthoek waren de enige nieuwe dingen die in het herziene Facebook logo geïntroduceerd werden.
Als het om marketing gaat, spelen kleuren een heel cruciale rol, omdat ze de koopbeslissing van een klant rechtstreeks kunnen beïnvloeden. Dat komt omdat ze de kleur van een bepaald product of merklogo vaak associëren met een bepaalde emotie. Een studie concludeerde dat bijna 90% van de impulsieve aankoopbeslissingen alleen al op basis van kleuren genomen worden.
Er is ook enig onderzoek gedaan naar het effect van bepaalde kleuren op de reputatie van een merk, en er zijn verklaringen over welke kleur beter werkt voor welke industrie. Zo kiezen cosmeticafabrikanten, winkeliers, bouwbedrijven, en modemerken vaak zwart voor hun logo, verpakkingen, en ander merkmateriaal. Groen, daarentegen, heeft een kalmerend effect op de geest van de klanten en is het meest geschikt voor de voedings-, gezondheids-, fitness-, en onderwijsindustrie.
Blauw is overzichtelijker, ruimer, en technologie-vriendelijker. Van Facebook tot LinkedIn, veel high-tech bedrijven gebruiken deze kleur voor hun huisstijl. De meest voorkomende kleurencombinatie van blauw en wit spreekt een gevoel van jeugd, kennis en zuiverheid uit, en motiveert iemand om naar grotere prestaties te streven. Het straalt ook gevoelens van moed en vastberadenheid uit die een bedrijf ertoe aanzetten zijn merkstrategie te volgen.
Facebook Logo lettertype
Het lettertype dat in het Facebook woordmerk en pictogram gebruikt wordt is een aangepast, schreefloos lettertype. De stijl van de kleine letters vertoont gelijkenis met populaire lettertypes als de Nuber Next Heavy en de Fact Bold. Het woordmerk in het huidige logo heeft een aangepaste versie van het Klavika Bold lettertype. De kenmerken die het van Klavika onderscheiden zijn de vorm van de letter “A” en de contouren van een paar andere tekens. Dit lettertype werd ontworpen door Eric Olson, en de veranderingen werden aangebracht door Joe Kral, een bekwaam grafisch ontwerper.
Verborgen betekenis van het Facebook Logo
De kleine F in het logo staat voor de merknaam Facebook, of het kan ook symbool staan voor de verbinding en het weerzien van vrienden over de hele wereld. Maar afgaande op de virale GIF op verschillende sociale media netwerken, wijst de “F” met een gebogen nek op de verslaving van miljoenen FB gebruikers aan het gebruik van dit platform. Deze verslaving kan echter ook positief opgevat worden, afhankelijk van het gebruik.
Van het ons op de hoogte houden van het laatste wereldnieuws, televisieprogramma’s, roddels over beroemdheden en activiteiten van vrienden, tot het worden van een betrouwbare bron van inkomsten voor veel online verkopers en vloggers, is Facebook langzamerhand onze dagelijkse levensfixatie geworden. Het lijkt erop dat Mark Zuckerberg en zijn medewerkers de toekomst van het bedrijf hadden voorzien voordat ze het logo ontwierpen.
Hoe Facebook een merk werd
Het bedrijf werd eind 2004 officieel in gebruik genomen. Sean Parker, Zuckerberg’s vriend, mentor, en Napster ontwikkelaar werd aangekondigd als de president van het pas gelanceerde bedrijf. Het volgende jaar werd “The” uit het logo weggelaten, wat het logo een eenvoudige en gedenkwaardige uitstraling gaf. Nadat de domeinnaam voor maar liefst $200.000 gekocht was, plande Facebook een wereldwijde lancering van hun website. Het bedrijf hield zijn eerste Initial Public Offering in 2012, en het voormalige particuliere bedrijf verhandelde zijn aandelen aan gretige investeerders. Met de stijgende populariteit van het bedrijf, presteerden ook zijn aandelen opmerkelijk sinds 2012.
Het Facebook Logo en zijn populariteit
Er is iets met Facebook en zijn iconische logo dat maandelijks door bijna 2,936 miljard (april 2022) mensen bezocht en gezien wordt, en dagelijks door +31 miljoen (jan 2022 tot apr 2022). In tegenstelling tot veel andere sociale netwerksites is het Facebook logo niet louter een marketinginstrument, maar een gezicht voor het merk dat het sinds het begin vrijwel ongewijzigd heeft gehouden.
Ten slotte,
Facebook’s eenvoudige maar doeltreffende logo ontwerp is een weerspiegeling van de houding van het merk ten opzichte van zijn visuele identiteit. Het onderbouwt het feit dat ze niets flitsends of ornamentaals nodig hebben om gebruikers naar hun site te lokken. Ze zijn al populair en houden hun waarde vast in hun hoogwaardige diensten. Hun logo is onmiddellijk herkenbaar en de mensen kunnen het gemakkelijk associëren met alles wat het bedrijf te vertegenwoordigen heeft. Hoewel het waar is dat Facebook zijn logo niet als marketingmiddel gebruikt zoals de meeste bedrijven doen, speelt het logo nog steeds een cruciale rol in het succes van het merk en is het een constante geweest tijdens zijn ongelooflijke reis.