Google is, zonder twijfel, de populairste zoekmachine ter wereld met meertalige ondersteuning. Het heeft ook een heleboel andere producten voortgebracht, waaronder Android telefoons, cloud databases, en AI hulpmiddelen. Met ongeveer 3,5 miljard zoekopdrachten per dag ligt het voor de hand dat de gemiddelde persoon het Google logo ergens tussen één en dertig keer per dag ziet. Tijdens de verschillende veranderingen die het de laatste twee decennia onderging, is het Google logo opvallend eenvoudig en gemakkelijk te onthouden gebleven.
Google werd aanvankelijk in 1995 gelanceerd als BackRub en werd in 1997 omgedoopt tot Google, een naam die afgeleid is van het woord “Googol”, dat een groot aantal betekent. Na de rebranding tot Google nam het bedrijf in 1998 een eenvoudiger logo aan, met het woord “Google” in veelkleurige letters. Behalve de eerste twee jaar waarin het merk een andere naam en logo had, is de visuele identiteit heel erg constant gebleven. De eenvoud en schittering maakten het logo iconisch en onmiddellijk relateerbaar. Hier is een gedetailleerde tijdlijn van de evolutie van het Google logo door de jaren heen.
Geschiedenis van het iconische Google Logo
1996: Het eerste Google Logo
Op het eerste logo van de zoekmachine stond niet de naam “Google”. Larry Page en Sergey Brin noemden hun bedrijf aanvankelijk “BackRub”. Ze kozen deze naam omdat de zoekmachine vooral bedoeld was om door de backlinks van het internet te scrollen. Geleidelijk aan hadden ze tegen 1997 de naam van het bedrijf veranderd in “Google” – een woord dat afgeleid is van “googol”, wat in het Latijn letterlijk 10 tot de 100e macht betekent. De voornaamste reden voor de keuze van deze naam was dat Google gebruikers in korte tijd gemakkelijk een enorme hoeveelheid informatie kon verschaffen.
1998: Het eerste (echte) Google Logo
Hoewel het eerste Google logo in 1997 ontworpen werd, werd het alleen gebruikt voor de beta-versie en werd het een voorloper van alle volgende logo ontwerpen. Het eerste officiële logo werd gemaakt in 1998, met een titelkopschrift waarin elke letter in rood, groen, blauw of geel getekend was. Het woordmerk werd uitgevoerd in een overgangsvormig schreeflettertype, Baskerville Bold.
Een leuk weetje: Een blauw uitroepteken werd (later in hetzelfde jaar) toegevoegd aan Google’s rebranded logo en bleef daar een tijdje staan. Het was zogenaamd gedaan naar het voorbeeld van Yahoo!’s logo, dat ook deze interpunctie had. Het opschrift kreeg een driedimensionaal effect en een lichtgrijze schaduw.
1999-2010: Google Logo ontwerpen door Ruth Kedar
In 1999 was Google al een gerenommeerde zoekmachine waarmee gebruikers in een oogwenk iets konden vinden of eender welke zoekopdracht konden oplossen. Het probeerde zich al een plaats te veroveren in de top 5 merken in de wereld. In 1999 stelde een wederzijdse vriend van Brin en Page hen voor aan Ruth Kedar – de Stanford assistent-professor, die een paar prototypen maakte voor een nieuw logo ontwerp.
Ze gaf een 2D vorm aan het bestaande ontwerp, samen met het nieuwe lettertype – het Catull BQ serif lettertype, met elegante vette lijnen en scherpe serifs. Een ander uniek kenmerk van het woordmerk was een kleine helling van de beide letters “O” naar links. Hoewel ze het uitroepteken in het oorspronkelijke logo verwijderde, bleef het kleurenpalet intact.
Nu werd Kedar wat speelser en experimenteerde met verschillende kleuren en twee in elkaar grijpende O’s. Brin en Page vonden dat het dradenkruis en het vergrootglas-ontwerp visueel een beetje overweldigend waren.
De volgende ontwerpen lijken op het Google logo dat we nu kennen. Ze zagen er jonger en eigenzinniger uit dan hun voorgangers. Kedar liet de letters opduiken met gedurfdere lijnen en schaduwwerking. Het achtste ontwerp leek het eenvoudigst van allemaal. Kedar wilde laten zien dat Google meer kan zijn dan alleen een zoekmachine (vandaar de weglating van het vergrootglas). Ze verving ook de traditionele volgorde van de primaire kleuren door willekeurige kleuren om de moderne kijk van Google opnieuw te benadrukken. De kleuren van deze versie en de schuine letters maken dat ze er jeugdiger en energieker uitzien dan de vorige versies.
Het uiteindelijke ontwerp is een van de eenvoudigste en toch meest aansprekende van allemaal. Dit was Google’s officiële logo van 1999 tot 2010. In mei 2010 herzag Google opnieuw zijn logo, waarbij de kleur van de letter “o” veranderde van geel in oranje en de slagschaduw wegviel.
2015: Gloednieuw Google Logo
In het jaar 2015 vond Google dat zijn logo een opfrisbeurt nodig had. Deskundige ontwerpers uit verschillende steden kwamen in New York bijeen voor een week lang avontuur om een nieuw logo en merkbeeld te ontwerpen voor de IT stalgenoot. In het herontworpen logo van 2015 behield de belettering het veelkleurige patroon van zijn voorganger, hoewel de stijl en de vorm van de letters totaal anders waren.
Het nieuwe opschrift heeft een vet, schreefloos lettertype dat exclusief voor Google werd gemaakt en Product Sans heet. De vroegere schuine stijl van de letters “O” in het letterteken werd vervangen door twee regelmatige cirkels.
De ontwerpers van Google maakten ook meerdere variaties van het logo om op een hele reeks platforms te gebruiken, bijvoorbeeld de regenboog “G” die typisch gebruikt wordt op de mobiele apps van het merk. De verandering van een schreef- in een schreefloos lettertype maakte het voor Google’s ontwerpers gemakkelijker om het ontwerp aan te passen aan de verschillende uitzendplatforms, vooral mobiele. Van serif lettertypes is meestal bekend dat ze schaalproblemen hebben door de kleine serifs/glyphs aan de randen van elke letter.
Wanneer ze in verschillende kleine formaten worden weergegeven, hebben ze meer problemen met de leesbaarheid dan hun sans-serif tegenhangers. Het nieuwe logo werd ook ontworpen om frisser, grilliger, en meer relateerbaar over te komen. Met andere woorden, Google wilde dat zijn gebruikers hen zouden zien als een cool tech bedrijf, in plaats van een gigantisch tech bedrijf om bang voor te zijn.
Een dynamisch logo
Google’s nieuwe logo is ook dynamisch. Dit betekent dat, wanneer je een spraak-zoekopdracht begint op je Smartphone of tablet, je de Google stippen ziet stuiteren terwijl ze wachten op je zoekopdracht. Terwijl je je steminput geeft, zetten deze stippen zich om in een equalizer die op je query reageert. De equalizer verandert in stippen die rimpelen als Google het zoekresultaat geeft.
Volgens een blogpost van het Google ontwerpteam “werd een hele reeks uitdrukkingen ontwikkeld, waaronder luisteren, nadenken, antwoorden, onbegrip, en bevestiging”. Hoewel hun stuiteren spontaan lijkt, is hun beweging in overeenstemming met consequente paden en timing; de stippen bewegen langs vaste geometrische bogen en volgen een typische reeks pittige versoepelingscurves.
De lancering en groei van de Google Doodle
In 1998 introduceerde Google de Google Doodle – een tijdelijke variatie op het traditionele Google logo. Interessant is dat dit gebeurde voordat het bedrijf technisch gezien zelfs maar een merk was. Page en Sergey waren op het Burning Man festival. Als “out of office” boodschap gebruikten ze een stokfiguurtekening achter de tweede O van het logo.
Met het verstrijken van de tijd namen de details en de verscheidenheid van de afgebeelde krabbels toe. In 2000 vroegen Sergey en Brin aan toenmalig stagiair Dennis Hwang om een doodle te ontwerpen voor Bastille Day. De doodle werd zo populair dat ze Dennis benoemden tot de “chief doodler”. Google doodles worden vaak gebruikt om feestdagen en verjaardagen te vieren van beroemde kunstenaars, wetenschappers, en andere belangrijke mensen.
Aanvankelijk werden de Google doodles gebruikt om bekende gelegenheden te herdenken, zoals Valentijnsdag, Halloween, en Holi (in India). Naarmate de tijd verstreek werden ze creatiever, veelzijdiger, en wereldomspannender.
Een team komt regelmatig bijeen om te beslissen welke speciale gebeurtenissen, onderwerpen of persoonlijkheden het onderwerp van de doodles worden. Doodle ideeën zijn ook welkom van Google gebruikers. Zodra een idee of doodle idee de goedkeuring krijgt, wordt het ontworpen door Google illustratoren en ingenieurs. Volgens een bericht in 2015 bevestigde Google dat ze meer dan 2.000 doodles hadden gelanceerd voor verschillende platforms over de hele wereld. Hoewel Google geen recente statistieken over zijn doodles deelde, wordt gemeld dat ze er in 2016 al meer dan 4.000 hadden bereikt.
Google bleef aan doodles werken met behulp van een geverifieerd Twitter account, speciaal gemaakt om zijn publiek op de hoogte te houden van hun inventieve en nieuw gepubliceerde doodle ontwerpen. Er zijn meer dan 127.000 volgers van dit account. Naarmate mensen en technologie evolueren, verwachten we over een paar jaar een nieuwe versie van Google’s logo ontwerp te zien.
Wat betekenen de kleuren in het Google Logo?
Hoewel Google regelmatig zijn logo op de homepage van de website verandert om bepaalde belangrijke dagen en gebeurtenissen in de geschiedenis te herdenken, is zijn hoofdlogo tamelijk constant gebleven. Het is een eenvoudig, kleurrijk, onmiddellijk herkenbaar ontwerp dat al in gebruik is sinds Larry Page het logo in 1997 voor het eerst ontwierp met het grafische programma GIMP.
Er zijn sindsdien verschillende herhalingen van het ontwerp geweest, maar het kleurenpalet is vrijwel hetzelfde gebleven. Is er dus een speciale betekenis van deze kleuren die in het Google logo gebruikt worden? Laten we eens kijken welke belangrijke boodschap ze overbrengen.
De kleuren van Google’s logo zijn een uniek en integraal deel van de visuele identiteit van het bedrijf. Als je de evolutie van Google’s logo’s door de jaren heen bestudeert, zul je merken dat de meeste dezelfde reeks kleuren hebben. Behalve dat ze het merk populairder en gebruiksvriendelijker maken, hebben deze tinten ook een ander doel. Ruth Kedar is de persoon die oorspronkelijk de kleuren voor het logo ontwerp koos.
Ruth brainstormde over een reeks kleurmogelijkheden. Aanvankelijk wilde ze dat het logo alle primaire kleuren zou hebben. Dit werd gedaan met de bedoeling om de kleur van het Google logo meer relatable te maken voor mensen van welke achtergrond dan ook. Het team besloot een secundaire kleur te geven aan de “l” in het Google logo om een boodschap over te brengen- Google verlegt steeds nieuwe grenzen.
De dubbele O’s in het Google logo zijn
Rood: Hex: #db3236 RGB: 219, 50, 54
Geel: Hex: #f4c20d, RGB: 244, 194, 13
De kleurencode van het logo werd speciaal gekozen om het eigenzinnige en out-of-the-box denken van het bedrijf te benadrukken. Google wilde met zijn logo het idee van moderne creativiteit en transformatie overbrengen, subtiel maar doeltreffend.
Google Logo lettertype
Op 1 september 2015 gaf de technologiegigant de grootste make-over aan zijn logo sinds 1999. Dit nieuwe logotype is gemaakt met een aangepast, geometrisch schreefloos lettertype dat Product Sans heet, als vervanging van het vorige serif lettertype in oude stijl Catull. Het was een welkome afwisseling van het eeuwenoude schreeflettertype, bedoeld om brutaler, leesbaarder, en pixelvriendelijker te zijn. Het is dynamisch en geschikt voor alle schermresoluties.
Google gebruikt in het hele Google ecosysteem ook dezelfde logo lettertypes. Je ziet het vetgedrukte lettertype logo in de vorm van het favicon dat Google gebruikt voor zijn mobiele app en websites. Hetzelfde aangepaste lettertype is te zien in het Google + logo, en het Google Maps logo.
Het consequente gebruik van het Product Sans lettertype samen met Google’s gebruik van dezelfde letterkleuren in zijn branding materialen helpt het bedrijf gemakkelijk memorabel te maken voor zijn klanten. Elk onderdeel van het logo is ontworpen om uiterst pakkend, gebruiksvriendelijk en relateerbaar te zijn.
Behalve het logo herontwerpen heeft Google ook zijn pictogram, zijn favicon, herzien, en de vorige kleine bule “g” is vervangen door een vierkleurige “G” gezet in Product Sans.
“Witte” emblemen
In tijden van nood of grote tragedie gebruikt Google vaak een zuiver, kleurloos logotype. Ze hebben tot nu toe verschillende “witte” logo’s gebruikt. In alle gevallen ziet het “witte” logotype er precies zo uit als het gewone, met alleen een ander kleurenschema. Terwijl de vorige kleurloze logo’s een 3D effect hadden, is het bestaande, ook de versie van 2013, zonder dat effect.
Google Plus Logo
Het Google Plus logo deelt gelijkenis met de hoofdletter “G” zoals die in veel andere producten van Google te zien is (bijvoorbeeld Google Search). Zowel de letter “G” als het plusteken zijn in het wit, netjes geplaatst binnen een cirkel met een rode achtergrond. Het logotype heeft een dimensionale uitstraling door het schaduweffect. Interessant is dat de combinatie van rode en witte kleuren en het “+” symbool het Google Plus logo doet lijken op het Rode Kruis logo, hoewel de kleuren daar verwisseld zijn.
Google Play Logo
Het Google Play logo onderging verschillende wijzigingen sinds de naam van de online winkel in 2012 veranderde van Android Market in Google Play. Hoewel de driehoekige vorm van het logo sinds het begin intact is gebleven, is er wat geëxperimenteerd met de kleuren en het woordmerk. Het herziene pictogram van april 2016 heeft gedurfdere, verzadigde kleuren. Het embleem heeft een vlakke uitstraling.
Slotgedachten over het Google logo
Google is ontegenzeggelijk een van de machtigste bedrijven over de hele wereld, en zijn invloed zal met de tijd alleen maar groter worden. Hoewel het bedrijf zijn eerlijk deel van onverwachte beslissingen had, bijvoorbeeld de overname van Motorola Mobile in 2013, heeft zijn enorme succes als zoekmachine en leverancier van tech-oplossingen alle eerdere fouten goedgemaakt. Met zijn heldere, eigenzinnige, en gemakkelijk te lezen letters is het Google logo beslist een van de meest direct herkenbare iconen over de hele wereld.