Afbeelding bron: Pixabay
Vandaag de dag weten de meeste bedrijven die invloedrijk zijn in hun respectievelijke sectoren één simpel feit – als het aankomt op het bereiken van klanten, zijn er weinig dingen belangrijker dan het hebben van een goede online aanwezigheid. Als je een zo breed mogelijk klantenbestand wilt bereiken, is het hebben van een professionele website absoluut essentieel. En als u de zaken wat nauwkeuriger bekijkt, zult u zich ook nog iets anders realiseren: op uw website is uw homepage het belangrijkste onderdeel. Waarom?
In de digitale wereld fungeert uw homepage als uw virtuele etalage. Het is de eerste indruk die bezoekers van uw website hebben van uw bedrijf en product. Als u deze kijkers wilt omzetten in betalende klanten, onthoud dan dat er geen tweede kans is voor een eerste indruk.
Om te slagen, wilt u zich richten op het hebben van de best mogelijke homepage voor uw zakelijke website – en we zijn hier om u een diepgaande blik te geven op wat er nodig is om zoiets te bereiken! Dus lees verder, en geniet.
Waarom is een homepage belangrijk?
Dus, wanneer u begint met het ontwerpen van een uitstekende homepage voor uw zakelijke website, net als bij elk ander ontwerp, is het belangrijk om te beginnen met de juiste instelling. Als je de juiste kijk hebt op dit project en het punt waar het om gaat, zul je in staat zijn om het best mogelijke ontwerp voor je klant te maken.
Bovendien zal die klant met succes in staat zijn om hun diensten of producten aan hun online klanten te verkopen. Zoals je snel genoeg zelf zult zien, gaat het niet alleen om het hebben van goed ontworpen individuele elementen. Zeker, het inhuren van de juiste persoon voor logo ontwerp diensten is belangrijk, maar je moet ook denken aan de algemene indruk van uw website homepage laat.
Ten eerste, denk na over wat de homepage is, maar eerder vanuit het perspectief van de klant. Uiteraard, zodra een individu zoekt naar een dienst of product met behulp van een zoekmachine, zullen ze komen over meerdere resultaten. Als u geluk heeft en uw website is goed geoptimaliseerd, zal hij bij de allerbeste resultaten horen die de gebruiker te zien krijgt.
Op dat moment zullen ze op uw link klikken – en de homepage zal het allereerste zijn wat ze zien. Dit is belangrijk, want als u geen in het oog springende, professionele homepage hebt, zullen ze de tab sneller sluiten dan u ‘verloren klant’ kunt zeggen.
Met dat gezegd te hebben, wilt u dat de eerste inhoud die de klanten zien zo boeiend en gastvrij mogelijk is. Maar wat wordt vandaag de dag beschouwd als een goede homepage? Laten we eens kijken naar de elementen van een moderne homepage.
Efficiënte bedrijfsintroductie
Als het gaat om het hebben van een geweldige homepage voor uw zakelijke website, het meest cruciale ding is te begrijpen wat je precies wilt bereiken met het. Zoals we hierboven al zeiden, is het uw doel om een indruk achter te laten die sterk genoeg is om de aandacht van de bezoeker te trekken, zodat die zich gaat richten op de dienst of het product dat u aanbiedt. Daarom moet uw homepage de essentie van uw merk meteen effectief overbrengen. Daarom moet u niet alleen de beste lettertypes kiezen, maar ook denken aan andere zaken dan het grafisch ontwerp zelf.
Bij het ontwerpen van een zakelijke website zijn er drie cruciale vragen die een homepage moet beantwoorden over de dienst, het product of het bedrijf in het algemeen. Houd deze in gedachten wanneer u werkt aan het ontwerp van uw homepage:
- Wat is de merkidentiteit? – Met andere woorden, waar gaat de dienst, het product en het bedrijf over.
- Wat doet het bedrijf eigenlijk? – Waarom zou een gebruiker overwegen geld uit te geven aan de diensten van uw bedrijf; wat voor waarde biedt het bedrijf zijn klanten?
- Waarom kiezen voor het bedrijf? – Hier moet u duidelijk maken waarom uw bedrijf een betere keuze is voor dit soort diensten dan zijn concurrenten in de sector.
De drie vragen opnemen in uw homepage
Uiteraard hoeft uw homepage deze drie vragen niet te volgen als het gaat om de inhoud. Maar welke inhoud je ook kiest om de homepage mee te vullen, aan het eind van de dag – moet het alle drie deze vragen beantwoorden.
Natuurlijk kunt u het product van uw bedrijf meer in detail op andere pagina’s presenteren. Maar om een goede zakelijke website te ontwerpen, moet u de aard van het huidige online surfgedrag van mensen begrijpen. Met zo veel opties die er zijn, ongeacht de gekozen niche, mensen hebben niet de gewoonte om te blijven hangen op websites die niet prikkelen hun verbeelding visueel.
Dus, om dit effectief te doen, heel wat bedrijven wenden tot de ontwikkeling van een marketing strategie die korte uitbarstingen van informatie gebruikt. Met andere woorden, als u die weg inslaat, wilt u dat uw homepage een reeks korte slagzinnen of slogans bevat. Deze moeten duidelijk en moeiteloos de aandacht vestigen op de unieke waardeproposities van het bedrijf. Dergelijke slogans moeten zo worden ontworpen dat ze op de eenvoudigst mogelijke manier beschrijven wat het bedrijf te bieden heeft, zodat de gebruiker meteen een band met het bedrijf kan vormen.
Schoon en responsief ontwerp
In de huidige wereld van surfen op internet is er één aspect van uw homepage-ontwerp waar u altijd rekening mee moet houden – mensen die uw website bezoeken, doen dat vanaf een groot aantal verschillende apparaten.
Van smartphones tot tablets en pc’s – uw homepage moet geoptimaliseerd zijn voor alle soorten kanalen. Vandaag de dag vindt een overweldigend percentage van al het internetverkeer plaats via mobiele apparaten. Met dat in gedachten, moet u ervoor zorgen dat uw homepage is ontworpen met responsiviteit in het achterhoofd.
Afbeelding bron: Pixabay
Maar wat betekent dit nu precies? Het betekent dat uw gebruiker exact dezelfde kwaliteit van ervaring moet hebben, ongeacht hoe hij de website opent. Je moet de navigatie van de website dus zo gemakkelijk maken dat gebruikers moeiteloos door de pagina’s kunnen navigeren, te beginnen met de homepage.
De functionaliteit van de website moet op alle apparaten gelijk zijn, wat betekent dat je wilt dat alle functies op de desktopversie van de website ook aanwezig zijn op de mobiele versie. Gebruikers hebben nergens een grotere hekel aan dan aan het browsen op de mobiele versie en vervolgens over te moeten schakelen naar de pc-browser om hun werk af te ronden. Er moet geen aparte ‘all-feature’ site zijn; elke versie van de website en de homepage moeten dezelfde basisfunctionaliteit behouden.
Bovendien zal het consistent maken van de gebruikerservaring op uw website ook geweldig zijn in termen van marketing. Het zal helpen bij het behouden van de herkenbaarheid van uw merk. Als u een eenvoudig, maar samenhangend ontwerp hebt voor alle platforms, kunnen uw bezoekers zich langer met het merk verbinden. Dat zal een lange weg te gaan om ervoor te zorgen dat ze een positieve ervaring met uw bedrijf hebben die verder gaat dan alleen de homepage zelf.
Interactief, dynamisch en boeiend
Houd één ding in gedachten – mensen onthouden alleen de producten, diensten en bedrijven waarmee ze een emotionele band hebben. Hoewel het misschien een verheven doel lijkt, hoeven dit geen diepgewortelde emoties te zijn. Een eenvoudige positieve interactie met uw website kan u helpen dat te bereiken, als de website een goede eerste indruk achterlaat.
Daarom wilt u dat uw homepage zo dynamisch mogelijk is. U wilt dat hun interactie met de website memorabel is. Voeg zoveel mogelijk illustraties, mini-interacties, spelletjes en animaties toe, maar zorg er ook voor dat uw website niet te onoverzichtelijk overkomt. Dit is een dunne lijn te stride op, maar het is essentieel dat je erin slaagt om het te doen. Het zal u verbazen hoeveel mensen een website onthouden alleen maar omdat die interessante animaties in de footers en headers heeft.
Afbeelding bron: Pixabay
U zult ook de inhoud die u op de homepage presenteert voortdurend willen bijwerken, en we kunnen dit niet genoeg benadrukken. Als de gebruiker op het eerste gezicht ziet dat uw homepage verouderd is, is de kans dat hij het tabblad onmiddellijk sluit meer dan 90%. Daarom moet het ontwerp van uw website in lijn zijn met de huidige behoeften van uw klanten, evenals uw service of product line-up.
Strakke navigatie
Zodra een gebruiker besluit op uw website te surfen, moet dit een uiterst gemakkelijke, gebruikersvriendelijke ervaring zijn. Zoals we hierboven al zeiden, laten positief geladen interacties met een homepage een blijvende indruk achter op een gebruiker. Maar er is ook een andere kant van de medaille – negatieve ervaringen zullen ook een indruk achterlaten, alleen niet degene die u zou willen. Daarom moet u er altijd voor zorgen dat uw gebruikers zich nooit gefrustreerd voelen bij de interactie met uw homepage en de website in het algemeen.
Uw interface moet intuïtief en slim zijn. Mensen die voor het eerst een smartphone oppakken, moeten hem kunnen gebruiken. De homepage moet alleen menu’s bevatten waar je gemakkelijk doorheen kunt navigeren, en alle gebruikers moeten de verschillende visuele elementen zonder moeite kunnen herkennen.
Label dus duidelijk de elementen die naar andere pagina’s linken, en presenteer een duidelijke lay-out van de pagina’s, zodat gebruikers niet lang hoeven te zoeken naar wat ze nodig hebben. Zo zorgt uw homepage voor een positieve ervaring van de gebruiker met uw bedrijf, een ervaring die hem tot terugkerende klant zal maken!