Een logo ontwerpen helpt bij het vestigen en het bouwen van jouw merkidentiteit als bedrijf. Het gaat om een belangrijk aspect: hoe klanten je bedrijf herkennen. Logo’s kunnen bestaan uit alleen tekst, een afbeeldingen, of een combinatie van beide. Volgens onze geschiedenis was Benjamin Franklin de eerste persoon die een logo gebruikte om zijn bedrijf kenbaar te maken bij het grote publiek. Vanaf dat moment begonnen veel bedrijven met het gebruiken van een logo om hun bedrijf herkenbaar te maken.
Welke elementen zorgen voor een ‘goed’ logo?
Een ‘goed’ ontworpen logo is over het algemeen eenvoudig van vorm en toch onderscheidend. Het is gedenkwaardig, tijdloos, veelzijdig, praktisch voor het beoogde gebruik en gemakkelijk te herkennen. Je kunt er maar beter voor zorgen dat je goed nadenkt voordat je een logo laat ontwerpen, omdat het op je visitekaartjes, briefpapier, producten, verpakkingen en voertuigen wordt geprint. Daarnaast gebruik je reclame- en promotiecampagnes waar het logo ontwerp ook naar voren komt. Het logo wordt dus gezien als jouw merk.
Net als het Nike logo, hier heeft het logo misschien niks te maken met het product of de dienst. Meer dan 90 procent van alle logo ontwerpen beschrijft niet wat een bedrijf exact doet. Hierdoor heb je de vrijheid om te kiezen voor een ontwerp dat abstract kan zijn of juist de achterliggende gedachte van jouw bedrijf weergeeft.
Jouw ontwerp mag niet beperkt blijven tot een product of dienst die mogelijk verouderd raakt, zoals een typemachine. Het moet altijd aanpasbaar zijn, zodat deze mee kan bewegen met de huidige trends en stijlen. Logo’s moeten wel dezelfde identiteit kunnen behouden, zelfs als deze verandert. Denk bijvoorbeeld aan het oude Apple-computerlogo met zijn horizontale regenboogbalken door de hele appel in vergelijking met het simpele eenkleurige logo van vandaag. De appelvorm en de steel zijn in wezen hetzelfde gebleven.
Extra aandachtspunten bij een logo ontwerpen
Kies je ervoor om meerdere kleuren in jouw logo ontwerp te gebruiken? Dan kan deze beslissing een grote impact hebben op de printkosten. Eén van de oudste trucs om dit te ‘omzeilen’, zou zijn om een enkele kleur te gebruiken en deze kleur in twee of drie lichtere tinten te gebruiken. Je krijgt het effect van meer dan één kleur, maar je betaalt er eigenlijk maar voor één. Het wordt algemeen aanbevolen om je eerste ontwerp in zwart-wit te maken voordat je kleur toevoegt.
Vergeet niet dat het lettertype ook erg belangrijk is. En de volgende vragen zijn ook zeer belangrijk bij het maken van een keuze. Hoe ervaart jouw klant het logo? Kun je het logo goed zien of lezen vanaf een grote afstand? Zijn er overlappende elementen met concurrenten?
Het kiezen van een logo kan erg lastig zijn. Gelukkig kan Designbro jou helpen met het maken van de juiste keuze. Kijk voor meer informatie eens op designbro.nl!