Wat doe je als je blij of zelfs gestrest bent? TV kijken, surfen op het internet, basketballen, trainen, of gewoon binge-watchen op Netflix? Voor velen van ons is Netflix een gemakkelijke, handige manier om onze vermoeide hersenen te ontspannen voor we weer opnieuw kunnen beginnen. Hoewel te veel schermtijd schadelijk kan zijn voor je ogen en gezondheid in het algemeen, kan een beetje (vooral in het weekend) geen kwaad.
Netflix, een online amusementsdienst die in 1997 door twee zakenpartners Marc Bernays Randolph en Wilmot Reed Hastings Jr. werd gestart, werd al snel een van de gemakkelijkste en populairste platforms om naar sommige van je favoriete programma’s te kijken. Hoewel veel factoren bijdragen aan het succes van het merk, zoals geen advertenties, een geweldige gebruikerservaring, en maatwerk (via de Netflix aanbevelingsmotor), is er niets zo pakkend en intuïtief als het Netflix logo.
Een eclectische mix van tekst en visuele elementen, geeft het Netflix logo perfect de doelstelling van het bedrijf weer om ‘s werelds #1 videostreaming dienst te worden. Het staat overal op de officiële website van het merk, op al hun originele series, en in de hoek van je scherm als je de app opent. Strategisch geplaatst over alle marketingkanalen en touchpoints, staat het iconische logo ontwerp voor altijd in ons hoofd gegrift. Hoewel het oorspronkelijke Netflix logo bij lange na niet in de buurt kwam van het huidige, werd het ontwerpteam van het bedrijf met de tijd alleen maar beter.
Het begin en de groei van Netflix
Netflix had zijn begin in 2008, en er waren toen maar 30 werknemers en nog geen duizend dvd’s beschikbaar. Toch klikte het met hun geluk en het bedrijf was snel op weg naar succes. Sinds 2013 heeft het ook voet aan de grond gekregen in de film- en televisieproductie industrie. Momenteel heeft het een team van meer dan 3.500 mensen.
Als we verder gaan, kreeg Netflix bijna 20 miljoen extra kijkers in de allereerste maand dat het in quarantaine was! Dit kolossale cijfer getuigt van het enorme effect dat globalisering op de amusementsindustrie kan hebben, en dat ze motiveert om voorheen ontoegankelijke gebieden te verkennen. Laten we nu eens in detail bekijken hoe de iconische Netflix zijn faam verwierf.
Geschiedenis van het Netflix Logo
1997 – 2000
Met een donkere, basale ringlet van celluloidfolie met wat blauwige tinten was het oorspronkelijke Netflix logo schijnbaar dof en bescheiden. Het droeg de naam van het bedrijf “Netflix”, waarbij het ringetje het woordmerk in twee helften scheidde – Net en flix. Hoewel deze splitsing tegemoet kwam aan het beter onthouden van de merknaam, maakte de celluloid film duidelijk dat het bedrijf met media-inhoud werkt. Het oorspronkelijke logo ontwerp van Netflix was een artefact van zijn tijd, het droeg de typische “90s” smaak met zijn gradiënt filmrol.
2000 – 2001
Het eerste logo ontwerp hield het maar een jaar uit, tot in 2000 een nieuwe versie werd gelanceerd. Dit keer was het een effen zwart ellipsvormig embleem, horizontaal verlengd en omgeven door twee dikke gele haakjes. Het woordmerk in de kleine letters had dunne witte lijnen in een eigentijds vierkant schreefloos lettertype. Het interessantste aan dit lettertype is de punt in de letter “I”, die een geel vierkant met gebogen hoeken is dat op een televisiescherm lijkt. Het blokvormige lettertype doet denken aan oude bioscoop markiezen, en versterkt zo het idee dat je de bioscoopervaring naar je huis en brievenbus brengt.
2001 – 2014
Dit logo werd slechts drie jaar na de lancering van Netflix ingevoerd, met de merknaam in een schreefloos lettertype op een rode achtergrond. Het woord “Netflix” is licht gebogen en de ontwerpers ontleenden dit idee aan de klassieke CinemaScope. De letterstijl lijkt “Graphique” te zijn, met een dikke zwarte schaduw aan de rechterkant van de letters die ze een 3D effect geven. Dankzij zo’n opvallend kleurcontrast valt het woordmerk gemakkelijk op tegen de rode achtergrond. Dit logo ontwerp werd gebruikt tot 2014, toen Netflix besloot weer een verandering aan te brengen.
2014 – heden
Het huidige Netflix logo werd in 2014 geïntroduceerd en het bedrijf lanceerde in die tijd ook een nieuwe website. Een ontwerpbureau uit New York, Gretel genaamd, werd ingehuurd om een nieuwe merkidentiteit te ontwerpen. Deze keer was het belangrijkste visuele thema voor hun logo een stapel. Vermoedelijk brengt het twee boodschappen over die cruciaal en relevant zijn voor het merk Netflix: een enorme catalogus en gepersonaliseerde selecties.
Hoewel het nieuwe woordmerk in het logo nogal lijkt op de vorige versie, gebruikt het een modern lettertype minus de slagschaduw. De letters werden gedurfder en ook het kleurenpalet werd veranderd, hoewel rood de meest dominante kleur is gebleven. Het enige verschil is dat het van de achtergrond is overgegaan in de letters.
Terwijl de rode kleur ons terugvoert naar de leunstoelbekleding in traditionele films, doet de edele lettervervaging ons denken aan een donkere filmzaal en bereidt ons voor op het kijken naar een voorstelling of film. Het NetFlix logo gebruikt een combinatie van rode en witte kleuren, die beide hun betekenis hebben. Rood betekent kracht, hartstocht en energie, terwijl wit staat voor perfectie en voltooiing.
Over het geheel genomen is het Netflix logo een treffend voorbeeld van een goed ontworpen logo dat veelzijdig is, tijdloos, en opvalt tussen de concurrenten. De belangrijkste doelstelling van het merk is het produceren van online streaming inhoud van hoge kwaliteit over een breed scala van onderwerpen en video-on-demand voor hun klanten. Het logo brengt deze boodschap perfect over met behulp van unieke ontwerpkenmerken die gedetailleerd zijn en toch gemakkelijk te ontcijferen.
Het Netflix Pictogram
De laatste paar jaar zijn zowel het logo als het pictogram de meest herkenbare visuele elementen van Netflix geworden. Het primaire logo ontwerp op een zwarte achtergrond gebruikt de boog van een vintage CinemaScope om het publiek een premium filmisch gevoel te geven.
Het pictogram daarentegen laat het woordmerk vallen voor de eerste N om een band te scheppen en een oneindige stroom verhalen te suggereren voor hun abonnees. Dankzij sociale media en de toenemende populariteit van streaming video’s besloot Netflix met een strakke en eenvoudige versie van hun logo te komen dat er op elk apparaat even indrukwekkend uitziet.
Eenvoudig maar opvallend trekt het pictogram meteen de aandacht van het publiek. Het tweekleurige kleurenpalet helpt om het een unieke dimensie te geven die het onderscheidt van de N binnen het gewone Netflix logo. Net als de boog emuleert de primaire zwarte achtergrond een eersteklas filmische ervaring. Dit pictogram is vooral bedoeld voor gebruik in mobiele toepassingen van Netflix, sociale netwerken, de officiële website, en wordt zelden gezien in teasers en drukwerk.
Netflix Logo lettertype
Het huidige logo heeft een aangepast Graphique lettertype, dat ontstond door twee lettertypes – Gotham Bold en Gotham Book – samen te voegen. Het werd oorspronkelijk vervaardigd door Hermann Eidenbenz in 1945, dat daarna gedigitaliseerd en uitgebreid werd door Ralph M. Unger.
Netflix Logo Kleur
Het populaire streaming mediabedrijf gebruikte de combinatie rood en wit als standaard voor zijn logo. Terwijl rood passie en positieve energie symboliseert, werd wit mogelijk gebruikt als neutrale achtergrond om het woordmerk te benadrukken. Of, het zou ook perfectie en oneindigheid kunnen symboliseren.
Zowel de letter “N” in het pictogram als het woord “Netflix” in het eigenlijke logo delen hetzelfde palet. De meeste opschriften zijn gemaakt in de typische tint Netflix Rood. Worden ze echter als watermerk gebruikt, dan is wit in plaats van rood aanvaardbaar. Hoewel de achtergrond van het logo bij voorkeur zwart is, zijn er ook andere mogelijkheden: bijvoorbeeld wit en lichte, niet-contrasterende tinten. Het typische rood en zwart palet benadrukt de filmische smaak van de premium klasse.
De Griekse filosoof, Heraclitus, had terecht gezegd dat verandering de enige constante in het leven is. Om relevant en populair te blijven, moet men zich aanpassen aan de veranderingen in zijn omgeving. En Netflix is een meester in deze aanpassing – ten eerste met zijn merknaam die veranderde van Kibble in Netflix, en ten tweede met zijn videostreaming diensten en logo-ontwerp.
Netflix wordt beschouwd als een van de voornaamste voorbeelden van bedrijfsinnovatie en branding. Het zal heel spannend zijn om te zien hoe ze in de volgende jaren grote veranderingen en uitdagingen in hun merkidentiteit blijven brengen.