Home Inspiration Tiktok Logo: Alles Wat Je Moet Weten Over De Kleurrijke Muzieknoot

Tiktok Logo: Alles Wat Je Moet Weten Over De Kleurrijke Muzieknoot

by PJ
Tiktok logo evolutie

De psychedelische effecten van het TikTok logo kunnen nooit onopgemerkt blijven; geen wonder dat de inspiratie voor het beroemde logo kwam tijdens een muziekconcert.

Het TikTok logo is uniek, fantasierijk, en muzikaal. Het TikTok embleem faalt nooit om het publiek aan te trekken vanwege zijn psychedelische aura. Als je het geluk had Pink Floyd of Jimi Hendrix live in concert te zien, dan weet je wat psychedelische muziek inhoudt. Voor wie psychedelische rock niet heeft meegemaakt, gaat het erom je geest te veranderen en te verruimen door de kracht van muziek. Geen wonder dat de inspiratie voor het populaire TikTok logo op een rockconcert kwam!

Volgens door Sensor Tower onthulde gegevens is TikTok pas de eerste app na Facebook die de 3 miljard downloads heeft overschreden. Ondanks dat de app voor het delen van video’s in verschillende landen door overheden verboden werd, is hij alleen maar in populariteit gegroeid. Behalve dat ze bovenaan de hitlijsten voor app downloads staan, hebben “consumentenbestedingen aan TikTok nu wereldwijd de 2,5 miljard dollar overschreden.”

Tiktok Logo: Alles Wat Je Moet Weten Over De Kleurrijke Muzieknoot

Logo’s zijn een belangrijk kenmerk van sociale netwerksites. Gebruikers bepalen de potentie van verschillende sociale netwerksites op basis van hoe het app-icoon of het logo eruit ziet. Hoewel de meeste sociale media platforms nog geen tien jaar oud zijn, hebben ze al verschillende gedeeltelijke of volledige logo-revisies ondergaan: dit is een ernstige reden tot bezorgdheid.

Rebranding is een natuurlijk proces, maar wanneer het geforceerd wordt, kan het aanvoelen als verraad aan de gebruikers, vooral in het geval van sociale netwerksites. En waarom? Nepnieuws, nepprofielen, sociale angst, online misbruik en cyberpesten zijn gemeengoed geworden, en als je dat koppelt aan een logoverandering, kan dat voor de gebruikers aanvoelen als een klap in het gezicht.

Hoewel TikTok zijn visuele identiteit een paar keer veranderd heeft, is het altijd blijven vasthouden aan het middelpunt van zijn logo ontwerp: de kleurrijke muzieknoot.

Hoe het allemaal begon

Douyin, de Chinese tegenhanger van TikTok, werd in 2016 gelanceerd. Douyin, dat in het Chinees “vibrerend geluid” betekent, werd bij de lancering razend populair. De app werd in 200 honderd dagen ontwikkeld en kreeg zijn eerste 100 miljoen gebruikers binnen een jaar. Het succes van Douyin zette ByteDance Ltd, eigenaar van het video-sharing platform, ertoe aan de app wereldwijd te lanceren.

In 2017 werd Douyin gelanceerd als TikTok. En binnen een jaar werd TikTok de nummer één gedownloade applicatie in app stores in verschillende landen.

De volgende kenmerken van TikTok maken de video-sharing app anders dan andere platforms die soortgelijke diensten aanbieden:

  • TikTok moedigt originele inhoud aan.
  • Met de app kun je video’s maken zo kort als 15 seconden.
  • De app heeft ingebouwde bewerkingsfuncties zoals filters, maskers, en visuele effecten.
  • Het platform voor het delen van video’s richt zich op millennials en Generatie Z.

Uit een studie van Nielsen, gepubliceerd op Search Engine Journal, bleek dat TikTok gebruikers gelukkig zijn en zich vrij uiten op het video-deel-platform.

  • 64 procent van de gebruikers vindt dat ze gelukkig zijn zichzelf te zijn terwijl ze het platform gebruiken.
  • 79 procent van de gebruikers vindt dat de inhoud op TikTok uniek is.
  • 85 procent van de gebruikers ontdekt verse inhoud op het platform.
  • 77 procent van de gebruikers drukt zich vrij uit.

Het TikTok logo

Tiktok Logo: Alles Wat Je Moet Weten Over De Kleurrijke Muzieknoot

Het TikTok logo is niet veel veranderd sinds de introductie van het video-sharing platform. Hoewel er gedeeltelijke herontwerpen zijn geweest, heeft het logo altijd zijn originaliteit behouden. Laten we het populaire embleem eens nader bekijken.

Betekenis van het TikTok logo

De ontwerper van het logo werd, volgens TikTok, geïnspireerd door een muziekconcert dat hij bijwoonde vlak voordat hij het populaire logo begon te ontwerpen. In zijn poging om de opwinding en de passie van een live concert na te bootsen, kwam hij op het idee om een muzieknoot het middelpunt van het logo ontwerp te maken.

De naamloze ontwerper van het populaire logo creëerde een embleem dat de opwinding van een muziekconcert symboliseert, samen met het benadrukken van de getalenteerde gebruikers van het video-sharing platform.

Het middelpunt van het logo ontwerp is de letter “d”, ontworpen om een muzieknoot te weerspiegelen. De ontwerper koos de letter omdat de app toen Douyin heette. Het logo werd zo populair dat het bedrijf besloot het ongewijzigd te houden, ook na de internationale release als TikTok.

Of het nu een logo is, een website, of een verpakkingsontwerp: je moet altijd proberen buiten de kaders te denken en manieren te ontdekken om je van de massa te onderscheiden. Het TikTok logo is een fantastisch voorbeeld van out-of-the-box denken en mooi vakmanschap.

Evolutie van het TikTok logo

Tiktok Logo: Alles Wat Je Moet Weten Over De Kleurrijke Muzieknoot

Het TikTok logo onderging in zijn geschiedenis drie gedeeltelijke herontwerpen: laten we ze stuk voor stuk verkennen.

2016 – heden

Tiktok Logo: Alles Wat Je Moet Weten Over De Kleurrijke Muzieknoot

De “noot” is het belangrijkste vormgevingselement van het TikTok logo en is het constante kenmerk van alle toekomstige herontwerpen.

De kleine, met een gebogen horizontale lijn vastgezette “d” aan de bovenkant lijkt op een muzieknoot. Een bonte mengeling van roze, aqua, en zwart geeft het logo een driedimensionaal uiterlijk.

2017 – 2018

Tiktok Logo: Alles Wat Je Moet Weten Over De Kleurrijke Muzieknoot

In 2017 werd het woordmerk onder de noot geplaatst. Het woordmerk verscheen met een spatie tussen “Tik” en “Tok”, wat het logo een evenwichtige uitstraling gaf. Het enige zichtbare verschil in het logo was de invoering van het woordmerk.

2018 – Heden

Tiktok Logo: Alles Wat Je Moet Weten Over De Kleurrijke Muzieknoot

Het herontwerp van 2018 bracht de twee helften van het woordmerk dichter bij elkaar. Hoewel het woordmerk als één woord lijkt, blijkt bij nadere beschouwing dat er nog wat ruimte tussen de twee woorden zit, waardoor het ontwerp kan ademen. De “o” in het woordmerk resoneert ook met de noot, waardoor het logo ritmisch lijkt. De 2018 versie van het logo is een waar meesterwerk. 

Kleurenpalet van het TikTok logo

Tiktok Logo: Alles Wat Je Moet Weten Over De Kleurrijke Muzieknoot

Behalve rood, zwart en wit gebruikt TikTok ook turkoois als een van zijn primaire kleuren. Rood roept het gevoel van hartstocht op, terwijl zwart elegantie symboliseert. Wit in het logo staat voor zuiverheid, en turkoois staat voor communicatie. De combinatie van de vier tilt het logo echter naar een ander niveau. De kleuren creëren een hallucinogeen effect dat aantrekkelijk, mysterieus en stijlvol is.

Lettertype van het TikTok logo

De makers van het logo hebben een eenvoudig lettertype gekozen uit de schreefloze soort. Het lettertype is perfect afgestemd op de noot.

Evaluatie van het TikTok logo

Alle grote logo’s die in de loop van de tijd iconisch zijn geworden hebben veel dingen gemeen. Er zijn echter vier essentiële componenten die alle grote logo’s delen en die ze helpen om in de loop van de tijd voorbeeldig te worden. De volgende elementen maken een logo iconisch:

Relevant

De eerste belangrijke component van een geweldig logo is zijn relevantie. Niet alleen communiceert een relevant logo de belangrijkste persoonlijkheden van een merk, maar het helpt ook de merkidentiteit te bevorderen. Ontwerpers gebruiken een combinatie van kleuren, lettertypes, en symbolen om relevantie te bereiken.

Het TikTok logo is een mooi voorbeeld van een relevant logo. Als grafisch ontwerper kun je veel van het logo leren. Het out-of-the-box denken heeft het TikTok logo uniek gemaakt. De letter d met een horizontale boog bovenaan vastgemaakt, plus de mengeling van kleuren, maakt dat het logo opvalt. Het logo is relevant voor de markt waarop het bedrijf zich richt, plus, het communiceert duidelijk de merkpersoonlijkheid.

Eenvoudig

In de wedloop om aantrekkelijke logo’s te maken, zien we vaak de waarde van eenvoud over het hoofd. Eenvoudige logo’s zeggen meer dan ingewikkelde ontwerpen. Als ontwerper kun je in de verleiding komen om verschillende ontwerpelementen en symbolen op te nemen om je creativiteit te tonen; maar eenvoudige logo’s kunnen aantrekkelijker en aantrekkelijker zijn dan ingewikkelde kunstwerken.

Kijk maar eens naar enkele van de iconische logo’s; ze zijn allemaal eenvoudig. Of het nu de halfgebeten appel van Apple is of het eenvoudige Gucci woordmerk: ze behoren tot de eenvoudigste logo’s ter wereld.

Het TikTok logo gebruikt eenvoudige vormgevingselementen om een gevoel van psychedelica op te wekken. Het embleem is een fantastische mengeling van eenvoud, kracht, harmonie, en mysterie.

Gedenkbaar

Een logo dat gemakkelijk te onthouden is, wordt beschouwd als een onvervangbaar bezit van een bedrijf. Een gemakkelijk te onthouden logo stelt de klanten in staat zich je merk onmiddellijk te herinneren.

Een memorabel logo kun je maken als je de tekstuele en visuele elementen van het logo in evenwicht brengt. De tekst en de symbolen moeten afgestemd zijn op je merkpersoonlijkheid. Een merkstijlgids kan jou en anderen die bij het project betrokken zijn helpen om ontwerpen te maken die evenwichtig zijn en in lijn met het merk.

Het TikTok logo ziet er evenwichtig uit en communiceert de belangrijkste boodschappen op een ongecompliceerde manier. Het logo is memorabel en blijft gemakkelijk in de gedachten van de gebruikers hangen.

Tijdloos

De meeste logo’s die een iconische status hebben bereikt, zijn die logo’s die zelden deel hebben uitgemaakt van een trend. Terwijl trends komen en gaan, blijven iconische logo’s door de tijd heen effectief en relevant.

Logo’s die door de tijd heen relevant zijn gebleven hebben zich gericht op kwaliteit en niet op kwantiteit. Als je dus een logo wilt ontwerpen dat de tand des tijds doorstaat, moet je je richten op het volgende:

  • Je moet vermijden de laatste rages te volgen.
  • Je moet vermijden het logo te verrommelen met overdadige ontwerp-elementen.
  • Het volgen van de kernideeën van je merk kan je helpen een winnend ontwerp te bedenken.
  • Als ontwerper moet je altijd manieren vinden om uniek te zijn.

Hoewel het nog te vroeg is om te zeggen of het TikTok logo een iconische status zal bereiken, heeft het alle elementen op de juiste plaats om er een te worden.

Leuke weetjes over TikTok

TikTok gebruikers zijn meestal tussen de leeftijd van 16-24 jaar

Uit een enquête in 2019 bleek dat bijna 41 procent van de TikTok gebruikers van Generatie Z-gebruikers tussen 16-24 jaar waren.Het platform trekt een jongere leeftijdsgroep aan door het soort inhoud dat het aanmoedigt.

TikTok is verboden in India

Het kan je verbazen dat een van de populairste apps ter wereld in India verboden is. Voordat de app verboden werd, was India een van de belangrijkste markten voor het platform voor het delen van video’s en was het goed voor 30 procent van de wereldwijde downloads.

Mensen brengen elke dag gemiddeld 52 minuten door op TikTok

Volgens Backlinko besteden mensen 6-7 minuten aan de app en openen ze hem dagelijks ongeveer 8 keer. Gebruikers besteden bijna een uur aan het maken, uploaden of doorbladeren van inhoud.

Influencers op TikTok kunnen jaarlijks tot $ 5 miljoen verdienen

Makers op het videodeelplatform kunnen volgers tot 100 miljoen hebben en tot $ 5 miljoen per jaar verdienen.

Tiktok Logo: Alles Wat Je Moet Weten Over De Kleurrijke Muzieknoot
Makers op TikTok kunnen een goed inkomen verdienen door alleen maar goede originele inhoud te maken. 

Het belang van het TikTok logo in de populariteit van de app

Vraag een merkgoeroe naar de redenen achter TikTok’s populariteit, en het notitie logo zou niet het eerste zijn dat in hem op zou komen. Het maakt niet uit waar marketingspecialisten of ontwerpdeskundigen het belang van het TikTok logo plaatsen, het briefje is zeker een van de belangrijkste redenen geweest voor de uitzonderlijke populariteit van de video-sharing app.

Opvallend logo staat gelijk aan geld!

Ja, dat heb je goed gehoord. Wil een app naam maken op de markt, dan moet hij eerst de aandacht van de mensen trekken. En wat is er beter dan een opvallend logo! Hoe aantrekkelijker het logo, hoe groter de kans dat gebruikers de app zullen gebruiken.

Het briefje maakt een geweldig mobiel icoon. En elke keer dat iemand wordt aangetrokken door de notitie, raakt hij verslaafd aan de app, en TikTok verdient geld!

De TikTok noot is een prominente functie in digitale marketing

Hoewel het waar is dat het hebben van een goed logo de persoonlijkheid van een merk een boost kan geven, is het niet de enige component die de merkidentiteit bevordert. Dat gezegd hebbende, soms zijn logo’s zo glamoureus dat bedrijven er uiteindelijk een onderdeel van elke marketingcampagne van maken. Het TikTok logo is een prominent onderdeel van elke digitale marketing campagne die het merk maakt.

Het symbool van de noot wordt gebruikt in merkartikelen

De populariteit van het TikTok logo heeft het merk ertoe gebracht het briefje in verschillende branding merchandise te gebruiken. De branding merchandise van TikTok omvat shirts, hoodies, koffiemokken, en nog veel meer artikelen. Branding merch is een geweldige manier om contact te maken met klanten en potentiële kopers, en TikTok doet dat beter dan de meesten!

De conclusie

Bedrijven, groot of klein, investeren veel in het bedenken van nieuwe manieren om contact te maken met de consument. Als een bedrijf gezegend is met een goed uitziend logo, wordt het gemakkelijker om contact te maken met de klanten. Het TikTok logo is inderdaad een knap gezicht van een bedrijf dat het voor het merk gemakkelijker heeft gemaakt om met zijn publiek te communiceren.

You may also like

Een creatief ontwerp bestellen is eenvoudig en gegarandeerd!
Twee pluspunten waar iedereen van houdt.

Start nu
Deel deze pagina