Logo’s ontwerpen wordt beschouwd als een zeer ingewikkeld proces, maar grafisch ontwerpers weten tegenwoordig hoe ze het leuk en spannend kunnen maken. Het mooie van logo’s ontwerpen is dat je je creativiteit ten volle kunt benutten om je logo unieker en aantrekkelijker te maken voor je doelpubliek.
Verrassend genoeg is een type illustratie dat veel gebruikt wordt in logo ontwerpen, dat van een vuurtoren. Als we aan een vuurtoren denken, denken we meestal aan oude films, schepen, scheepswerven, en lampen. Het is heel begrijpelijk waarom vuurtorens met dergelijke elementen worden geassocieerd.
Hoewel ze misschien niet meer zo intensief worden gebruikt als vroeger, werden vuurtorens oorspronkelijk uitgevonden om licht uit te stralen om schepen te helpen navigeren. Nu, dankzij betere technologie, zijn ze vrij overbodig geworden. Toch vind je ze nog steeds terug in de wereld van de logo’s.
Hoewel vuurtorenbedrijven niet echt een ding zijn, gebruikt een grote verscheidenheid aan bedrijven vuurtorens in hun logo’s. Het is misschien niet logisch voor sommige mensen, maar als je erover nadenkt, zul je waarschijnlijk gaan begrijpen waarom vuurtorens zo populair zijn onder de moderne logo ontwerpen.
Met dat gezegd zijnde, ga terug naar de basis en denk na over het enige doel van vuurtorens. Ja, je hebt het goed. Ze worden gebruikt om schepen te begeleiden. Dit is precies wat bedrijven proberen te bereiken door vuurtorens in hun logo ontwerp op te nemen. Het doel is om visueel aan u te communiceren dat hun bedrijf in staat is om u te leiden!
Als je je nu afvraagt hoe vuurtorens precies kunnen worden verwerkt in logo ontwerpen, zoek dan niet verder. Wij hebben een aantal van de beste vuurtoren logo voorbeelden verzameld die u kunt gebruiken ter inspiratie!
Klaar om wat coole ideeën op te doen voor je volgende logo ontwerp project? Laten we beginnen.
1) Twee-gekleurde vuurtoren logo
Dit vuurtorenlogo is eenvoudig maar doeltreffend. Het brengt een verzekeringsmaatschappij, Beacon Insurance, op de markt op een manier die niet te veel over de top gaat.
Het beeld past bij de naam van het bedrijf. Bovendien is het logo heel zinvol omdat de meeste mensen waarschijnlijk op zoek zijn naar een sprankje hoop wanneer ze in financiële problemen verkeren. Door middel van dit logo geeft dit bedrijf de boodschap af dat het die hoop voor de consument wil zijn door het aanbieden van verzekeringen.
De ontwerper die dit logo heeft gemaakt, heeft slechts twee kleuren gebruikt in het ontwerp – blauw en geel. Terwijl blauw dient als achtergrond en omtrek van het vuurtorenbeeld, is geel er om het licht in de vuurtoren te benadrukken.
2) Enkel-kleurige vuurtoren logo
Dit is nog een goed idee van hoe je vuurtoren afbeeldingen in een logo ontwerp kunt verwerken. In tegenstelling tot de vorige die we hebben laten zien, heeft de ontwerper hier alleen de kleur blauw gebruikt.
Maar als je beter kijkt, zie je dat het onderste deel van het logo is ontworpen om de vorm van golven na te bootsen, wat het logo duidelijk linkt aan de naam van het bedrijf – Wave Light.
Hoewel we niet zeker weten wat het verkoopt, is het logo heel effectief in het maken van een impact.
3) Meer-kleurige vuurtoren logo
Maak je geen zorgen als je een fan bent van kleurrijke logo’s. Hoewel simplistische logo’s de neiging hebben om geweldige ontwerpen te worden, is het echt niet nodig om het bij één of twee kleuren te houden bij het ontwerpen van een vuurtoren logo. Zoals te zien is in het bovenstaande voorbeeld, zijn er manieren waarop je je creativiteit en verbeelding kunt laten zien.
De ontwerper hier heeft meerdere tinten blauw en groen naast elkaar gebruikt om dit prachtige logo te maken. De hele vorm komt perfect tot zijn recht met behulp van de witte ruimte die de omtrek van de vuurtoren vormt, waardoor het logo een zeer moderne en chique uitstraling krijgt.
Echter, in tegenstelling tot de vorige logo ontwerpen, heeft de grafisch ontwerper niet de naam van het bedrijf in dit logo vermeld. Hoewel wij de voorkeur geven aan een logo met de naam – of initialen – van uw merk voor een goed begrip, geven sommige bedrijven er nog steeds de voorkeur aan om de tekst in het logo over te slaan, en dat is ook helemaal prima!
4) Negatieve Ruimte
Zeer weinig logo’s weten effectief gebruik te maken van negatieve ruimte, vooral als het gaat om een logo dat de kleur zwart als achtergrond gebruikt, zoals deze. Interessant genoeg is dit een van de grote voordelen van het kiezen van vuurtorenlogo’s.
Omdat je ook duisternis moet laten zien om hand in hand te gaan met het licht dat uit de vuurtoren straalt, kun je ook overwegen om zwarte ruimte te gebruiken in plaats van de gebruikelijke witte ruimte die we meestal zien in de meeste logo’s.
De ontwerper heeft een ster gevormd door de kleur geel te gebruiken, die licht illustreert. Je kunt je laten inspireren door dit ontwerp en de kleur geel gebruiken om elke vorm te vormen, inclusief golven, sterren, de zon en de maan. Aangezien geel een kleur is die geluk, positiviteit en verlichting symboliseert, is het een goede kleurkeuze om te gebruiken in vuurtorenlogo’s.
5) Creatief vuurtorenlogo
Dit creatieve logo is uniek vanwege zijn vorm. De vuurtoren hier is meer dan alleen een vuurtoren – het is ook een schroef. Aangezien het logo toebehoort aan een bouwbedrijf, heeft de ontwerper een kleine draai aan het beeld gegeven om het te verbinden met de niche van het bedrijf. Dit is een van de coolste dingen aan een vuurtoren, je kunt spelen met verschillende vormen en afbeeldingen om het op verschillende manieren te ontwerpen.
6) Klassiek vuurtorenlogo
Dit is een klassiek voorbeeld van vuurtorenlogo’s. De ontwerper heeft negatieve ruimte gebruikt om niet alleen de vuurtoren te ontwerpen, maar ook het licht dat er vanaf schijnt. Hij heeft ook heel slim de B in het logo verwerkt, die staat voor Beacon, de naam van het bedrijf.
Dankzij de verschillende logodiensten die er online zijn, is het niet meer zo moeilijk om uw bedrijf een vuurtorenlogo te geven als u misschien denkt. Er zijn veel websites met kant-en-klare logosjablonen online. Het enige wat u hoeft te doen is de vereiste tekst en andere ontwerpelementen, zoals de stijl, het kleurenschema en het lettertype, op te geven.
Als u echter iets professionelers wilt, en dit wordt sterk aanbevolen, dan zult u in contact moeten komen met een ervaren grafisch ontwerper die de ins en outs van logo ontwerpen kent.
Bij DesignBro hebben we professionele grafisch ontwerpers in ons team die zeer ervaren zijn met het ontwerpen van logo’s. Aarzel niet om contact met ons op te nemen om meer te weten te komen over hoe wij u kunnen helpen het beste logo voor uw bedrijf te ontwerpen.