Het logo van Apple is een van de meest iconische symbolen ter wereld. Zoals bij elk beroemd logo is de oorsprong ervan onderwerp geweest van allerlei anekdotes, van het romantische verhaal van Allan Turing, een pionier op het gebied van kunstmatige intelligentie die zelfmoord pleegde door in een vergiftigde appel te bijten, tot de bijbelse verhalen over Adam en Eva.
Maar wat is nu precies het verhaal achter het Apple logo? Lees verder om het te weten te komen!
Waar en wanneer kreeg Apple zijn naam?
Apple Inc. werd in 1976 officieel opgericht door Steve Jobs, Steve Wozniak, en Ronald Wayne. Het nu enorme techbedrijf werd opgericht toen de technologie nog in de kinderschoenen stond, en computers nog vrij log waren.
Het gevolg was dat het drietal, onder leiding van Jobs, de manier waarop mensen tegen computers aankeken wilde veranderen door ze kleiner en gebruiksvriendelijker te maken. Amper twee weken later hield Wayne het voor gezien en verkocht zijn aandeel voor $800, onbewust weglopend van wat een miljardenonderneming zou worden.
De Inspiratie
Apple kreeg zijn iconische naam in 1976, ongeveer tegelijk met de officiële oprichting. Maar net als over het logo zijn er veel speculaties over de naamgeving van het bedrijf.
Sommige theorieën beweren dat de drie oprichters een minder officiële naam wilden dan de toenmalige concurrenten van de tech-gigant, terwijl anderen beweren dat Jobs en Wozniak in de telefoonboeken vóór Atari wilden noteren.
Steve Jobs, links, voorzitter van Apple Computers, John Sculley, midden, president en CEO, en Steve Wozniak, mede-oprichter van Apple, onthullen de nieuwe Apple IIc computer in San Francisco, 24 april 1984. (SAL VEDER/GEASSOCIEERDE PERS)
Hoewel deze theorieën steek houden, heeft de naam Apple een veel eenvoudiger verklaring.
Volgens Walter Isaacson’s biografie over Jobs volgde de Apple oprichter een fruitarisch dieet en was hij net uit een appelboomgaard gekomen toen hij de naam Apple leuk en pittig vond klinken en het later aan Wozniak voorstelde.
Wat beïnvloedde het ontwerp van het Apple logo?
Wil je weten wat het ontwerp van het Apple logo beïnvloedde? Hier zijn drie mogelijke theorieën.
Steve Jobs liefde voor de vrucht
Jobs had een voorliefde voor de appel.
Zoals eerder opgemerkt, kreeg de tech pionier zelfs de inspiratie voor de naam van het merk na een van zijn reizen naar appelboomgaard communes in Oregon. Het is dus geen verrassing dat het logo van het bedrijf een appel is.
Appel GIF bron
De apparaten van Apple
Het aanvankelijke logo met regenboogstrepen had felle kleuren om het bedrijf te vermenselijken en als knipoog naar ‘s werelds eerste monitor met een gekleurd beeldscherm. Apple heeft ook zijn logo ontwerp meerdere malen moeten veranderen om in de loop der jaren veranderingen in het ontwerp van apparaten te kunnen verwerken.
Zo moest het bedrijf zijn logo met regenboogstrepen veranderen in monochroom zwart, zodat het er niet raar uit zou zien op de iMac G3.
Merkidentiteit
Hoewel de Newton plaquette betekenisvol was, wilde Jobs een eenvoudig, modern logo om de activiteiten van het bedrijf in moderne computers en apparaten te weerspiegelen.
Hij wilde ook iets meeslependers om de nieuwsgierigheid van de gebruiker op te wekken en zo de merkidentiteit en -bekendheid te verbeteren. Het logo met de regenboogstrepen en elk ander Apple logo hebben sindsdien aan dit doel voldaan.
Om het merk te onderscheiden
Bij het bedenken van de bedrijfsnaam zochten Jobs en Wozniak naar unieke, minder officiële namen. Het duo kwam met twee naammogelijkheden. Matrix verwijst naar de matrix van stippen op de toenmalige computerschermen, en Executek verwijst naar het vermogen om commando’s uit te voeren.
Ze vonden Apple echter geschikter, omdat het meer innemend was, waardoor het merk benaderbaar werd.
De beroemde hap
Ondanks de talloze speculaties over het gebeten deel van het Apple logo, heeft het een nogal prozaïsche betekenis. Volgens Rob Janoff, de oorspronkelijke ontwerper van Apple’s logo, was het gebeten deel gewoon voor de schaal.
Hij verwerkte het om de appel te onderscheiden van andere gelijksoortige vruchten, zoals de kers. Janoff geeft zelfs toe dat hij een paar appels kocht en ze doormidden sneed om te proberen het perfecte Apple logo te krijgen.
Het logo staat ook voor de uniciteit van het merk, en de verandering ervan door de jaren heen getuigt van de veerkracht van Apple.
Het Apple logo en zijn invloed op de concurrentie
Het Apple logo behoort tot de vijf meest herkende emblemen wereldwijd.
Het onderscheidt zich van andere merken omdat het niet alleen een logo is; het is ook de naam van het bedrijf, wat betekent dat hoe vaker een consument Apple hoort, hoe meer hij het met het merk associeert.
Bovendien is het niet zomaar een appel, maar een gebeten appel. Dat maakt het onderscheidend en gemakkelijker te onthouden.
Ook de evolutie van het Apple logo betekent de groei van het merk door de jaren heen en zijn gerichtheid op het gebruikersgerichte ontwerp, en het feit dat het nog steeds zijn oorspronkelijke vorm heeft, roept bij de consument een krachtige emotionele band met Apple op.
Vele jaren na zijn creatie blijft het Apple logo de toon zetten voor toekomstige logo-ontwerpen, door merken aan te moedigen fantasierijke en vernieuwende emblemen te maken die geschiedenis en erfgoed uitstralen met een balans van moderniteit.
Enkele merken die notities lijken te hebben genomen zijn FedEx, Target, en Volkswagen.
Het logo op verschillende apparaten
Van zijn Mac computers en smartphones tot iPads, op alle Apple apparaten staat het iconische gebeten appel logo in het midden.
Het logo werd naar het midden verplaatst om aan te geven waar gebruikers toestellen zoals Airpods kunnen plaatsen om op te laden, vooral bij smartphones zoals de iPhone 11.
Veranderingen van Backlit naar Glossy
Hoewel Apple’s MacBook veel opvallende kenmerken heeft, was een van zijn meest iconische ontwerpelementen het gloeiende logo met achtergrondverlichting. Door zijn plaatsing aan de achterkant was het gloeiende logo een uniek kenmerk dat een gevoel van merkentrouw opriep.
Maar nu vervangt Apple dit langzaam door een nieuw glanzend logo.
Hoewel een officiële verklaring voor de verandering ontbreekt, is het mogelijk dat het gloeiende logo vervangen is door het glanzende niet-verlichte logo om tegemoet te komen aan de slanke, compacte vormgeving van de nieuwe MacBook modellen. Maar dit is niet het eerste tech-element dat het bedrijf op zijn apparaten afschaft.
Eerst was er het skeuomorfisme, een web-ontwerpstijl waarbij voorwerpen een object uit de echte wereld nabootsen, zodat gebruikers een nieuwe interface gemakkelijk kunnen begrijpen en overnemen.
Als het bijvoorbeeld gaat om een pictogram voor een prullenbak, kunnen grafische ontwerpers met skeuomorfisme een 3-D afbeelding maken die het origineel nabootst, zodat gebruikers snel kunnen zien waar ze verwijderde bestanden kunnen vinden.
De geschiedenis van skeuomorfisme in tech gaat terug op Jobs, die een groot voorstander was van het concept en Aqua maakte op basis van het ontwerp.
Het was een vrij effectieve strategie in de begindagen, toen de leercurve voor computers stug was en gebruikers op deze bijna echte pictogrammen moesten vertrouwen om door PC interfaces te navigeren. De populariteit nam langzaam af naarmate de technologische toegang toenam.
Als gevolg daarvan steeg de verkoop van Apple software in de jaren 2000 aanzienlijk, omdat het skeuomorfisme ontwerpconcept computers intuïtiever maakte.
De evolutie en verscheidenheid van het Apple logo
Het ontwerp van het Apple logo is niet altijd hetzelfde geweest. Het heeft vier belangrijke ontwerpveranderingen ondergaan om het iconische, gebeten Apple logo te worden dat we vandaag kennen.
Bekijk hieronder de evolutie en diversiteit van het Apple logo door de jaren heen.
Apple Computer Co. Newton Plaque – 1976
De Newton Plaque uit 1976 was het allereerste Apple logo. Het werd ontworpen door Wayne en was een afbeelding van Isaac Newton die met een boek onder een boom zit als er een appel op zijn hoofd valt.
De afbeelding beeldt Newton uit die de zwaartekracht ontdekt en bevat zelfs een gedichtcitaat van William Wordsworth.
Eerste weergave van het Apple Logo Bron
Het heeft ook een lint van Apple Computer Co. dat rond de boven- en onderrand loopt. Hoewel het uniek was, leek het in de verste verte niet op het huidige Apple logo en was het meer een miniatuur kunstwerkje, dat meer geschikt was voor branding van ambachtelijk bier dan voor een embleem van een tech-gerelateerd merk.
Het ziet eruit als een goed, oud vintage logo, maar het is niet het Apple dat we nu kennen en liefhebben. Het was ook veel te ingewikkeld en niet zo memorabel.
Regenboogstreep Apple – 1977-1998
Net als zijn schepper hield ook het Newton Plaque logo het niet lang uit. Na een jaar liet Jobs weten dat het te ouderwets was en huurde Janoff in, een professioneel grafisch ontwerper en de krachtpatser achter Apple’s iconische gebeten logo.
Janoff’s oorspronkelijke versie had kleuren van de regenboogstrook, waarmee hij een knipoog gaf naar Apple II, een van de mooiste creaties van de firma en ‘s werelds eerste computer met gekleurd scherm.
Het tweedimensionale regenboog-Apple logo had ook een bijteken zodat de mensen het van kersen zouden onderscheiden. Het had ook een geeky woordspeling geschreven in het San Serif Italic lettertype als knipoog naar de allereerste mooie typografie die in een computer gebruikt werd.
Jobs was meteen weg van het logo, en tegen het eind van het jaar was het volledig in de producten van het merk verwerkt.
Vanwege de regenboogkleuren werd het logo onderwerp van publieke kritiek, die het in verband bracht met de LGBT gemeenschap. Deze kleuren hadden echter niets te maken met een gemeenschap of minderheid en waren geen geheime boodschap, want ze gaven de knipoog naar Apple’s gekleurde beeldscherm.
Zwarte Apple – 1998
Het met regenboogstrepen gestreepte Apple logo bleef bestaan tot 1998, toen Jobs het veranderde bij zijn terugkeer bij het bedrijf. In die tijd was Apple snel geld aan het verliezen en dreigde het zijn deuren te moeten sluiten.
Als onderdeel van zijn pogingen om de zaken te keren, besloot Jobs gebruik te maken van het universeel herkende, gebeten appel-logo van het bedrijf.
De tech-pionier wilde Apple als een luxemerk afschilderen en veranderde het regenbooglogo in een blauw en doorschijnend embleem, en schakelde het in 1998 over op effen zwart. Deze keer was het logo ook dunner en leek het meer op het huidige embleem van het bedrijf.
Behalve Jobs’ merkvernieuwende inspanningen was het nieuwe logo ook speciaal ontworpen voor de Bondi Blue, Apple’s allereerste iMac.
Die was hemelsblauw en doorschijnend, en een regenboog logo zou er absurd uitzien. Behalve de Bondi Blue waren ook alle andere toestellen uit de iMac G3 serie voorzien van het zwarte Apple logo.
De Skeuomorfe Plastic Doorschijnende Apple – 1998
De in 1998 geproduceerde iMac G3 viel meteen op door het zwarte apple logo en zijn blauwe kleur en aparte doorschijnende plastic behuizing. Later rolde hij uit in andere kleuren, van limoen tot mandarijn, en bestreek zo de hele reikwijdte van een helder kleurenpalet.
Met de hulp van Scott Forstall, een software ingenieur, en zijn oude vriend, introduceerde Jobs ook een nieuw taalontwerp voor macOS dat bekend staat als Aqua.
Het gebruikte het concept van skeuomorfisme, dat de realistische versiering van interface-elementen vergrootte, wat een beter gevoel van diepte en dimensie gaf en een betere gebruikerservaring.
Dit was destijds een nuttig concept, want het maakte computerinterfaces minder intimiderend en was een winst voor Apple omdat het een snellere adoptie bevorderde.
Monochroom Plastic Skeuomorphic Apple – 2001-2007
In 2001 bracht Apple Cheetah uit, een MacOS X met een licht aqua Apple logo in reliëf.
Het aqua ontwerp duurde tot 2007, toen Apple overschakelde van een interface met glas- naar een chroomtextuur, wat de verschuiving van het merk naar op aluminium gebaseerde toestelmodellen betekende.
Metallic Apple – 2007-2015
Behalve het Apple logo is ook Apple’s benadering van het computerontwerp geëvolueerd. In 2003 bracht Apple de aluminium PowerBook G4 uit, waarmee het zijn koolstofarme aluminium behuizingen verruilde voor plastic.
Apple logo op een Laptop Bron
Daarna bracht het bedrijf de MacBook Air tot de MacBook Pro serie uit, alle met een aangepaste aluminium behuizing. De stap was ingegeven door het verlangen naar een groener Apple, en het succes ervan heeft er sindsdien toe geleid dat veel andere tech-bedrijven meedoen.
Dit was echter te verwachten, want hernieuwbaar aluminium produceert minder broeikasgassen en gebruikt minder energie, waardoor het een milieu- en kostenvriendelijke grondstofkeuze is.
Als onderdeel van zijn streven naar duurzaamheid stapte Apple ook over op duurzame, energiezuinige architectuur. Tegenwoordig werken de vestigingen van het bedrijf wereldwijd op 100% schone energie, en zijn er over de hele wereld talloze projecten voor duurzame energie.
Plat ontwerp Apple logo
Tegenwoordig oogt het Apple logo minimalistischer dankzij de vlakke vormgeving. Deze vlakke esthetiek maakt gradiënten, textuur en slagschaduwen overbodig, en verbetert zo de leesbaarheid van een interface en biedt een moderne, actuele uitstraling.
Apple Logo Bron
Het is geen wonder dat zoveel bedrijven, waaronder invloedrijke merken als Pepsi, Google Chrome, YouTube, eBay, en American Airlines, nu overschakelen op vlakke ontwerpen.
Maar de popularisering van platte ontwerpen heeft het skeuomorfisme van populair naar een van de meest verfoeide trends in het webontwerp-rijk zien gaan.
Hoewel het de leercurve hielp verlichten, komt de jaren 2000-trend langzaam in de plaats van het skeuomorfisme, omdat mensen nu meer vertrouwd zijn met computers en comfortabeler met software kunnen omgaan.
Conclusie
Het is fascinerend hoezeer Apple in de afgelopen vier decennia gegroeid is, maar toch blijft het iconische, gebeten appel-logo een kracht om rekening mee te houden. Dit logo markeert Apple’s diversiteit, gemeenschapszin en, vooral, moderniteit.