Zara, een van de meest vooraanstaande en populaire wereldmerken, richt zich op zowel mannen als vrouwen over de hele wereld. Zowel het merk als het logo hebben een lange geschiedenis die zelfs mensen aantrekt die weinig met mode te maken hebben. Zara is eigendom van de INDITEX Groep en heeft meer dan 1.400 winkels in meer dan 70 landen over de hele wereld. Het merk, in 1975 gezamenlijk opgericht door Amancio Ortega en RosalĆa Mera, verwierf in de loop der jaren wereldwijde erkenning en succes, met een merkwaarde van $14.7B.
Het heeft ook een plaats gekregen in de lijst van ‘s werelds meest waardevolle merken 2020 van Forbes. Het logo van het modemerk past perfect bij de ingetogen maar volwassen stijl van zijn producten. Deze blog gaat over Zara’s geschiedenis, succesverhaal, en natuurlijk het evolutieverhaal van zijn iconische logo.
Geschiedenis en oprichters
Het verhaal begon toen Ortega in 1963 onder de naam Inditex een kledingmakerij begon. Het succes ervan leidde hem naar de detailhandel, waarvoor hij een grote visie had. Tien jaar nadat hij in La Coruna, Spanje, een kleine winkel met de naam Zorba had gelanceerd (met RosalĆa Mera), doopte hij het merk om tot Zara, zonder specifieke bedoeling. Het had een schamel budget van 30 euro. Geleidelijk breidde Zara zijn activiteiten uit van het kleine stadje in Spanje naar de overige delen van het land en vervolgens naar Portugal. Tegen 1989 drong ZARA door tot de Verenigde Staten van Amerika.
Sindsdien breidt Zara zich elk jaar uit in verschillende landen over de hele wereld. In de jaren ’90 breidde Zara uit naar Frankrijk (1990), Mexico (1992), Griekenland, BelgiĆ« en Zweden (1993). Zara opende zijn eerste winkels in Japan en Singapore (2002), Rusland en MaleisiĆ« (2003),China, Marokko, Estland, Hongarije en RoemeniĆ« (2004), de Filippijnen, Costa Rica en IndonesiĆ« (2005), Zuid-Korea (2008), India (2010),en Zuid-Afrika en AustraliĆ« (2011). Tegenwoordig heeft het modemerk ongeveer 6500 winkels in 88 landen over de hele wereld.
In lijn met de online shopping trend breidden ze in het jaar 2010 hun voorraad ook online uit in Spanje, Frankrijk, het VK, Portugal, Italiƫ en Duitsland. In het latere deel van datzelfde jaar liep Zara Online nog vijf landen binnen: Oostenrijk, Ierland, Nederland, Belgiƫ en Luxemburg. De digitale winkels van het merk werden officieel gelanceerd in de Verenigde Staten in 2011, Rusland en Canada in 2013, en Roemeniƫ, Zuid-Korea, en Mexico in 2014. India in oktober 2017.
Geheimen achter Zara’s uitmuntende succes
Hier is het unique selling point (USP) van Zara.
- Zara is trouw gebleven aan de kernwaarden van haar merk, eenvoudig uitgedrukt door vier belangrijke kenmerken die hun producten definiƫren: schoonheid, precisie, functionaliteit en duurzaamheid.
- Niet veel kledingmerken kunnen gelijke tred houden met de laatste mode en tegelijk de kwaliteit van hun producten handhaven en ze tegen een concurrerende prijs verkopen. Geen wonder dat Zara een van de grootste internationale modemerken is en dat de oprichter ervan, Amancio Ortega, een van de rijkste mensen ter wereld is.
- Sinds het prille begin is het belangrijkste doel van Zara luxe modeartikelen toegankelijk te maken voor een grote groep mensen. Zo slaagde men er op de een of andere manier in om de producenten van luxeproducten te democratiseren. Vandaag is Zara in staat om trendy en kwaliteitsproducten aan te bieden tegen betaalbare prijzen. Ze willen ook dicht bij de jonge generatie staan, wat blijkt uit hun aanwervingsbeleid. Ze houden ook regelmatig enquĆŖtes om de behoeften van de klanten te begrijpen en er snel op in te spelen. Dit is wat hen een concurrentievoordeel geeft ten opzichte van anderen.
- Voor een iconisch merk als Zara komt kwaliteit altijd op de eerste plaats. Voor een effectieve kwaliteitscontrole gaat elk artikel naar een van hun 10 logistieke centra in Spanje om grondig gecontroleerd en dubbel gecontroleerd te worden voor het de winkelrekken bereikt.
- Zara’s waardeketen is loodrecht geĆÆntegreerd, wat veel voordelen heeft. Ze kunnen volledige controle hebben over het hele fabricageproces, van produktontwerp tot eindprodukt. Door hun vlotte werking van distributiecentra en pakhuizen hebben ze een efficiĆ«nte bevoorradingsketen. Ze kunnen hun producten ook binnen een kort tijdsbestek binnen een groot geografisch bereik leveren.
- Ze hebben een breed assortiment producten, van casual modieuze kleding tot formele kleding, tassen, jeans, jurken, broeken, tops, rokken, en mode-accessoires, die je onder ƩƩn dak kunt vinden. Niet elke Zara winkel verkoopt echter dezelfde soort kleding. Het doel is te diversifiƫren en te controleren wat elke winkel krijgt, van kledinglijnen tot hun kleuren, stijl en stof.
- Een andere factor die Zara onderscheidt van de concurrentie is dat ze niet elk seizoen maar Ć©Ć©n produktlijn uitbrengen. Dankzij hun enorme ontwerp- en marketingteam heeft Zara de capaciteit om de nieuwste trends op te sporen en ernaar te handelen. Zo kunnen ze na de eerste seizoenslancering meerdere trendy en relevante collecties lanceren. Ze blijven altijd relevant voor de behoeften van hun consumenten.
- Hun klanten staan centraal in hun unieke bedrijfsmodel, dat ontwerp, productie, verkoop en distributie via hun uitgebreide winkelnetwerk omvat. IT-integratie is een ander belangrijk aspect van Zara’s bedrijfsstrategie, omdat het de informatie-uitwisseling tussen verschillende geledingen binnen het bedrijf vergemakkelijkt.
Prijsstrategie
Zoals reeds gezegd, is de belangrijkste bedrijfsstrategie van Zara dat ze modieuze kleding voor iedereen toegankelijk wil maken. En het geheim hierachter ligt in hun prijsstrategie. De prijzen worden meestal vastgesteld naar gelang van het land, de plaats, en de vraag naar hun produkten in dat bepaalde gebied. Hun producten zijn verkrijgbaar tegen verrassend betaalbare prijzen, want ze geven geen geld uit aan betaalde reclame of grondstoffen. Ze maken producten volgens de vraag van de doelgroep; ze stellen een budget vast dat hen helpt hun materialen verstandig te kiezen en verder te gaan met hun productie. Zara labelt haar producten ook plaatselijk, afhankelijk van de staat of het land.
Deze factoren samen helpen hen winst te maken, afhankelijk van de markt. Omdat hun prijsstelling vrij redelijk is, geeft Zara slechts een of twee keer per jaar korting. Ze geloven dat hun klantenbinding niet alleen afhangt van hun merkwaarde, maar ook van de kwaliteit van hun produkten en het unieke modestatement dat ze zoeken.
Ontwerpelementen van het Zara Logo
Het Zara logotype is een perfect voorbeeld van een eenvoudige maar bloeiende merkidentiteit. Het huidige woordmerk heeft een aangepast lettertype met hoge versmalde letters die op hun onderste delen in elkaar verstrengeld zijn, en de poot van de letter “R” gekruld en een beetje langgerekt. De zwarte kleur van het logo staat voor de stijl, elegantie, en voortreffelijkheid van Zara’s high-end produkten. Het woordmerk is zo beroemd dat Zara, ondanks het feit dat ze een van de meest vooraanstaande modehuizen ter wereld is, geen ruchtbaarheid geeft, meestal afhankelijk van verkoopacties en haar zeer unieke bedrijfsidentiteit. Tegelijk is er ook kritiek op het Zara logo omdat het te eenvoudig, algemeen en alledaags zou zijn.
Controverse over het nieuwe Zara Logo
Het nieuwe logo lettertype lijkt op de kenmerkende typografie van Fabien Baron (oprichter van Baron & Baron), die ook Zara’s artistiek directeur is. Baron is ook creatief directeur van verschillende luxemerken als Dior, Burberry en Maison Margiela – wat mogelijk wijst op Zara’s doel om zich met een rebranding opnieuw te vestigen tussen andere high-end modehuizen. Als merk dat halverwege de jaren 1970 werd opgericht, lijkt Zara zijn plaats eerder veilig te stellen tussen de oudere, succesvollere merken van de wereld, dan tussen de nieuwe generatie gewone winkelmerken.
Het herziene logo ontwerp van Zara heeft kritiek gekregen van collega ontwerpers, vooral typografen, die het als “claustrofobisch” hebben bestempeld. De Duitse typograaf Erik Spiekermann, die de laatste tijd met Adobe samenwerkte om onvoltooide Bauhaus ontwerpen om te zetten in lettertypes, nam zijn toevlucht tot Twitter om het te benoemen als “het slechtste stuk type dat [hij] in jaren gezien heeft”. Hij vroeg zich af of het gemaakt was door “een van die nieuwe robots die de mens zullen vervangen”.
Fabio Basile van de Britse ontwerpstudio Fortnight dreef ook de spot met het ontwerp met behulp van een meme die het logo in de komende acht jaar voorziet, als het merk hetzelfde rebranding patroon zou volgen. Het herziene lettertype heeft geen ruimte tussen de letters, waarbij elke letter direct met de andere verweven is, waardoor het logo onleesbaar en verwarrend wordt. Er kunnen veel redenen achter de ideologie van het nieuwe geplette logo ontwerp zitten, maar feit is dat het publiek het prachtig vindt (en dat is het belangrijkste).
Evolutieverhaal van het Zara Logo
Er zijn niet veel modemerken die zo’n enorme wereldwijde bekendheid hebben als Zara. Hoewel het logo in zijn ambtsperiode een paar veranderingen heeft ondergaan, is het altijd eenvoudig en streng gebleven om de iconische aanwezigheid van het merk in de modewereld hoog te houden.
1975 – 2008
Het eerste logo van Zara, gemaakt in 1975, had een stijlvol en strak serif lettertype, uitgevoerd in een monochroom palet. Alle hoofdletters van het woordmerk waren vet en terecht uitgebalanceerd, en het lettertype leek sterk op dat van de TT Tsars Bold en Calmius SemiBold, met de kromming van de letter “R” licht gewijzigd.
2008 – 2019
Nu het bedrijf al zo’n 30 jaar bestaat, besloot het zijn logo een nieuwe visualisatie te geven. Dit werd gedaan om het logo perfect geschikt te maken voor drukwerk, digitale media, productetiketten en interne labels. Het herontwerp van 2008 veranderde het logotype lichtjes, met behoud van zijn vroegere stijl en smaak. Ditmaal werden de letters ver van elkaar geplaatst, met brede en verkorte lettervormen. Het nieuwe vierkante ontwerp geeft het logo een zelfverzekerder en serieuzer uiterlijk, dat wijst op de bekwaamheid, suprematie en tijdloosheid van het merk.
2019 – Vandaag
Zara verandert in 2019 opnieuw haar logo, waarbij het monochrome palet behouden blijft en de sheriff van de gedurfde alfabetten naar voren komt. Het bestaande woordmerk gaat in een aangepast lettertype met hoge taps toelopende letters die op hun onderste delen in elkaar verstrengeld zijn, en de poot van de letter “R” gekruld en langgerekt. Het lettertype is uitgerekt en de letters liggen over elkaar heen.
Lettertype en kleur van het Zara Logo
Het Zara logo lijkt op de toegankelijkheid van luxe modeartikelen. Vandaar dat het alleen de naam van het merk bevat – basaal, compact, en begrijpelijk voor alle liefhebbers van trending garderobe-artikelen. Het huidige Zara logo ontwerp wijkt af van de hedendaagse ontwerptrends om een klassieke en tijdloze uitstraling neer te zetten – net als veel andere high-end modemerken.
Het gedurfde, all-caps logo geeft misschien iets aan over de ambities van de onderneming om haar plaats tussen de top luxe modehuizen in de wereld veilig te stellen. De iconische zwart-wit combinatie lijkt op een hoognodige verandering in de tijden van sierlijke en kleurrijke logo ontwerpen. Het betekent ook de beschikbaarheid van modieuze dingen voor iedereen.
Er zijn nog twee logo’s gebaseerd op het primaire – een voor de mannencollectie, het tweede voor de Home. De eerste logovariant is uitgevoerd in monochroom en heeft dezelfde schrijfwijze als de primaire. Alleen het woord “man” staat in de rechter benedenhoek en heeft een ander lettertype – vet, schreefloos, en een hoofdletter “M”.
Het laatste Home logo wordt gebruikt voor woonaccessoires en bestaat uit twee in rijen gerangschikte delen – een bovenaan Zara en het andere onder het woord “Home”. Omdat beide woorden evenveel tekens hebben, zijn ze precies boven elkaar geplaatst. Alle letters hebben dezelfde breedte, hoogte, en lettertype. Er zijn geen schreefletters, want de nadruk ligt meer op praktisch dan op stijl.
Afsluitend,
Zara’s unieke logo ontwerp, attente prijsstelling en grondige efficiĆ«ntie heeft hen geholpen nieuwe hoogten van succes te bereiken in elk land en elke markt over de hele wereld. In tegenstelling tot andere modemerken die hun produkten bij hun klanten moeten promoten, houdt Zara zich niet bezig met agressieve promotie van hun merk of produkten.
In plaats van de traditionele marketingtechnieken gebruikt het modemerk de sociale media als een steeds populairder middel om met hun bestaande en toekomstige consumenten te communiceren. Zara heeft miljoenen volgers op hun sociale media accounts. Hun doel is de reclamekosten te verminderen en in plaats daarvan nieuwe winkels te bouwen. Branding heeft voor Zara een geheel nieuwe betekenis.
Heel interessant, is het niet?