Geïnspireerd door de Polaroid-achtige camera uit de jaren ’80, heeft het Instagram logo een lange weg afgelegd. De eenvoud van het Instagram-icoon maakt het echt aantrekkelijk.
Het Instagram logo is een fantastisch voorbeeld van wat een relevant merkicoon voor een bedrijf kan doen. Een eenvoudig logo dat de belangrijkste persoonlijkheden van een merk communiceert, gaat heel ver in het vestigen van merkbekendheid, en het Instagram pictogram is precies dat!
De ontwerpelementen van het Instagram logo zijn goed uitgebalanceerd en afgestemd op het doel van het sociale media platform. We zullen in dit artikel alles onderzoeken wat het Instagram pictogram uniek maakt. Verder zullen we onthullen hoe het sociale media platform je bedrijf positief kan beïnvloeden in het bonusgedeelte van dit artikel. Maar laten we eerst eens kijken naar wat feiten en cijfers.
Volgens Bloggingwizard heeft Instagram bijna 1,4 miljard gebruikers. De sociale netwerksite staat slechts achter drie andere platforms, namelijk Facebook (2,8 miljard gebruikers), YouTube (2,3 miljard gebruikers), en WhatsApp (2 miljard gebruikers).
Grafiek die verschillende sociale netwerksites rangschikt volgens het aantal actieve gebruikers.
Maar liefst 170 miljoen Instagram gebruikers zijn afkomstig uit de VS, net achter India met 180 miljoen gebruikers. De VS zagen een dramatische stijging van het aantal gebruikers tijdens de eerste en tweede Covid-19 golf tussen 2019 en 2021. 54 miljoen nieuwe gebruikers traden in die periode toe tot de kar.
De grafiek toont het aantal gebruikers uit verschillende landen van over de hele wereld.
Verscheidene factoren hebben een belangrijke rol gespeeld in het feit dat Instagram een van de populairste sociale media platforms is geworden, waarvan er enkele als volgt zijn:
- Gemakkelijk in gebruik
- Foto’s delen gemakkelijk gemaakt
- Populair bij millennials, Gen Z, en de oudere generatie
- Een sociaal zakelijk kanaal
Daarnaast hebben de sterke merkpositionering en het merkimago van Instagram een vitale rol gespeeld in het succes ervan.
Een korte geschiedenis van Instagram
Instagram, opgericht door Kevin Systrom en Mike Krieger, is een sociaal media platform voor het delen van foto’s en video’s.
In 2010 maakten Kevin en Mike een mobiele incheck-app met de naam Burbn, die erg leek op foursquare. Het duurde niet lang voor de makers van de app doorhadden dat de twee apps op elkaar leken; ze werden echter aangemoedigd om door te gaan omdat de gebruikers hun functie voor het delen van foto’s leuk vonden. De oprichters doopten de app om tot Instagram.
Twee durfkapitalisten, Andreessen Horowitz en Baseline Ventures, boden Instagram $ 500.000 aan startkapitaal. Met de financiering kon het bedrijf meer breinen voor het bedrijf aantrekken. Zo begon de spannende reis van het sociale netwerkplatform.
Hier is een geweldige video over de wonderbaarlijke reis van Instagram
Het Instagram Logo
Het Instagram logo communiceert waar het bij de sociale netwerksite om gaat – een platform voor het delen van foto’s en video’s. Laten we eens onderzoeken wat het logo betekent en hoe het in de loop der jaren geëvolueerd is.
Betekenis
Instagram mede-oprichter, Kevin Systrom, ontwierp het oorspronkelijke Instagram-logo. Het ontwerp van het Instagram logo is geïnspireerd op de Polaroid-achtige camera uit de jaren ’70 en ’80. Het Instagram icoon staat voor kindertijd, familie, en een heleboel nostalgie. Weliswaar heeft het bedrijf zijn logo in zijn korte geschiedenis een paar keer veranderd, maar het heeft altijd het middelpunt van het pictogram behouden – de camera.
Het kan verleidelijk zijn om je bedrijfslogo van tijd tot tijd te veranderen, maar als je eenmaal een logo hebt dat afgestemd is op de missie en waarden van het bedrijf, moet je proberen het te behouden. Een logo dat de belangrijkste kenmerken van je merk communiceert is miljoenen waard.
Instagram heeft in zijn geschiedenis vier keer zijn logo veranderd.
Instagram heeft sinds zijn ontstaan vier keer zijn visuele identiteit veranderd. Laten we elke keer nader bekijken.
2010
Het oorspronkelijke Instagram logo toonde een Polaroid camera met een regenboogstreep. Polaroid camera’s of instant fotocamera’s werden in de jaren 1980 veel gebruikt om snel foto’s te maken. De Polaroid camera paste perfect bij het platform voor het delen van foto’s. Het logo dat de mede-oprichter ontwierp was uniek en sprong er bovenuit.
2010 – 2011
Hoewel het logo perfect leek voor het sociale netwerkplatform, besloot Kevin een professional in te schakelen om het Instagram-icoon opnieuw te ontwerpen. Cole Rise, een fotograaf annex ontwerper, werd ingehuurd om het logo opnieuw te ontwerpen. Cole liet zich inspireren door de Bell & Howell camera en gebruikte die in het Instagram logo. Het nieuwe logo was zowel eenvoudig als aantrekkelijk.
2011 – 2016
Het 2011 logo was een bijgewerkte versie van het embleem uit 2010. De lens werd glanzender, en de randen werden een stuk lichter. De tekst “Insta” werd toegevoegd en recht onder de verticale regenboog geplaatst. De 2011 versie was een stuk schoner en esthetisch aantrekkelijker.
2016 – Heden
De huidige versie van het Instagram icoon lijkt in niets op de vorige. Het nieuwe pictogram is plat en ziet eruit alsof het gemaakt is met minimalisme trends in gedachten. Minimalisme in logo ontwerp is iets wat iconische merken de laatste jaren hebben aangenomen. Het stelt de merken in staat meer uit te drukken met minder vormgevingselementen. Hoewel het nieuwe Instagram logo helemaal herzien is, heeft het toch het element behouden dat het logo tijdloos maakt – de camera.
Logotype
De verschillende logotypes die Instagram in de loop der jaren heeft aangenomen.
Nu we alle logo’s hebben verkend die de sociale netwerksite in de loop der jaren heeft aangenomen, is het tijd om alle logotypes te bekijken die Instagram heeft gebruikt.
2010
Het oorspronkelijke woordmerk had een handgeschreven cursief lettertype. De letters waren goed uitgebalanceerd en hadden een leuke vibe.
2013
De sociale netwerksite veranderde het lettertype en het kleurenpalet in 2013. De krommingen in de “I” en de “G” waren verdwenen, waardoor het woordmerk er professioneler uitzag.
2015
De 2015 versie van het woordmerk verschilde niet veel van zijn tegenhanger uit 2011. De belettering werd onaangeroerd gelaten, en de enige zichtbare verandering was het kleurenpalet. Instagram schakelde over van zeeblauw naar een diepere tint van dezelfde kleur.
2016 – Heden
De huidige versie van het woordmerk lijkt op zijn vorige tegenhanger, behalve dat het online platform terugschakelde naar zijn oorspronkelijke kleur, zwart. De kleur complimenteert het badge en geeft het een professionelere uitstraling.
Kleurenpalet
Instagram gebruikt regenboogkleuren om een nieuw begin, beloften, hoop, gelijkheid, plezier en vreugde uit te beelden. Het regenboogverloop in het Instagram pictogram trekt het publiek meteen aan. De regenboog is altijd een integraal onderdeel geweest van het Instagram logo; maar het huidige insigne tilt de zeven kleuren naar een hoger niveau.
Typeface
Instagram heeft zijn woordmerk uitgevoerd met op maat gemaakte cursieve letters; het lettertype lijkt echter heel dicht bij het Blue Vinyl Regular lettertype. Het lettertype lijkt goed uitgebalanceerd en in sync met de merkpersoonlijkheid.
Leuke weetjes over Instagram
Voor we in het volgende deel komen en onderzoeken wat het Instagram logo onderscheidt van zijn concurrenten, laten we eerst een paar leuke feiten over de sociale netwerksite bekijken.
- Instagram heette vóór de lancering “Codename”.
- Meer dan 50 miljard foto’s zijn op Instagram geüpload en gedeeld.
- 8 procent van de accounts op Instagram zijn nep!
- Pizza is het meest Instagrammende voedsel.
- Voetballer Cristiano Ronaldo is de meest gevolgde beroemdheid op Instagram
- Er zijn meer dan 1 miljoen adverteerders op Instagram.
- De meest gevolgde merken op de sociale netwerksite zijn Nike, Victoria’s Secret, National Geographic, en 9GAG.
- Instagram heeft meer vrouwelijke dan mannelijke gebruikers.
- Er zijn 8 miljoen zakelijke profielen op Instagram.
Wat maakt het Instagram logo anders?
Kijk eens naar enkele van de meest iconische logo’s; je zult merken dat ze een paar dingen gemeen hebben die ze onderscheiden van hun soortgenoten. Ook het huidige Instagram logo heeft gelijksoortige trekken die het anders maken dan zijn concurrenten. Laten we eens snel kijken naar de elementen die het Instagram-icoon echt uniek maken.
Relevant
Een van de belangrijkste eigenschappen die alle iconische logo’s delen is hun relevantie. Hoe goed je logo ook is, het is gedoemd te mislukken als het niet relevant is voor de markt waarop je merk zich richt. Een relevant logo informeert het publiek over wat ze kunnen verwachten van het merk dat het vertegenwoordigt.
Het Instagram logo is relevant omdat het duidelijk de merkpersoonlijkheid meedeelt. Het online platform heeft het regenboogverloop en een vriendelijk ogend woordmerk gebruikt om het publiek te informeren over zijn beminnelijke persoonlijkheid. Het cameravormige pictogram informeert het publiek ook over zijn belangrijkste functie – het delen van foto’s en video’s.
Eenvoudig
De volgende vitale eigenschap die alle iconische logo’s delen is de eenvoud ervan. Of het nu de beroemde Nike swoosh is of het populaire Coca-cola woordmerk: eenvoud is een kracht die logo’s iconisch maakt.
De wereld van vandaag wordt gedreven door tempo: wat dat betekent is dat mensen minder tijd hebben om zich te concentreren. De kortere aandachtsspanne heeft merken ertoe gebracht eenvoudige maar krachtige logo’s te maken die in de gedachten van het publiek zouden blijven hangen.
Het Instagram logo is zo’n logo. Het huidige Instagram-icoon heeft een vlakke vormgeving en benadrukt alleen de belangrijkste aspecten van de merkpersoonlijkheid. Het eenvoudige symbool en het woordmerk falen nooit om het publiek aan te trekken.
Gedenkwaardig
Studies hebben aangetoond dat de hersenen de meest ingewikkelde informatie vereenvoudigen om ze vast te houden. Ongecompliceerde logo’s die vrij zijn van overdadige ontwerpelementen zijn op maat gemaakt voor de hersenen om ze te onthouden. Als de klanten zich je logo moeiteloos herinneren, wordt het gemakkelijker voor hen om het met je merk te associëren.
Het Instagram logo is ongecompliceerd en rommelvrij en communiceert de belangrijkste aspecten van het merk, waardoor het publiek het pictogram gemakkelijk kan onthouden en associëren met het foto- en video-sharing platform.
Een ander vitaal aspect van een memorabel logo is dat ze uniek zijn. Het Instagram logo is echt uniek – de reden waarom mensen het zich zo gemakkelijk herinneren.
Tijdloos
Logo’s die door de jaren heen relevant zijn gebleven, zijn tijdloos geworden. Hoewel het verleidelijk is om de nieuwste ontwerptrends te gebruiken bij het maken van een logo, is dat niet altijd het beste. Als het logo vereist dat de nieuwste rages erin verwerkt worden, dan is dat een andere zaak. Maar de trends gebruiken om modieus over te komen kan een verkeerde beslissing blijken te zijn.
Het Instagram logo gebruikt meerdere kleurenschema’s zonder de laatste ontwerptrends te volgen. Veel ontwerpgoeroes hadden ook het idee dat het logo er niet in zou slagen populair te worden. Een artikel op de Guardian vermeldt het volgende:
“Het vorige, een retro-uitziende camera, en een van de meest herkenbare tech-logo’s die er zijn, is vervangen door een achtergrondwerveling van zonsondergangskleuren en een witte omtrek van een camera. Alsof de camera’s vermoord werden, en er krijt om zijn lichaam werd getekend. Vermoord bij zonsondergang.”
Hoewel ontwerpgoeroes en critici uiteenlopende meningen kunnen hebben, vinden wij bij DesignBro dat het huidige Instagram logo heeft wat nodig is om tijdloos te worden.
Bonus: Hoe Instagram je aanwezigheid online kan beïnvloeden
Voorbij zijn de dagen dat sociale netwerksites alleen gebruikt werden voor het delen van persoonlijke updates en interessante foto’s. Sociale netwerksites bieden ondernemers en marketeers een platform om over hun merken te praten en hun bedrijf te laten groeien.
Volgens Instagram for Business volgt 90 procent van de gebruikers van de sociale netwerksite een bedrijf. Wat betekent dat voor je startup of kleine onderneming? Het betekent gewoon dat je niet veel hoeft uit te geven aan samenwerking met influencers om je aanwezigheid op Instagram te laten groeien. Met de juiste marketingstrategieën en goede inhoud kun je je bedrijf organisch laten groeien op Instagram.
Laten we eens kijken naar drie manieren waarop Instagram je kan helpen je bedrijf te laten groeien.
- Pronk met je creatieve kant
Op Instagram draait alles om foto’s en video’s. Van het delen van aantrekkelijke beelden van je producten en diensten tot het maken van leuke reels over hoe je merk werkt, je kunt klanten en potentiële kopers aantrekken door ze aan de haak te slaan met je inhoud. Je kunt Instagram zien als een online winkelcentrum waar je klanten virtueel kunnen etaleren.
Hier is een geweldige video over het maken van Instagram reels.
Hoe je Instagram Rreels maakt als een PRO!
- Creëer vraag
Volgens Instagram heeft 50 procent van de gebruikers meer belangstelling voor een merk als ze hun advertenties zien. Bovendien heeft Instagram 1,9 miljard dagelijks actieve gebruikers. Dit zijn waardevolle inzichten voor een marketeer of een bedrijfseigenaar. Hoewel het waar is dat niet iedereen je advertenties, foto’s of video’s zal zien, kan Instagram je onvoorstelbare zichtbaarheid geven. De cijfers zijn bemoedigend genoeg om een vraag naar je producten of diensten te creëren.
De volgende twee manieren kunnen je helpen vraag te creëren en je bereik uit te breiden:
- Hashtags zijn een must
Je moet het belang van Hashtags nooit bagatelliseren, vooral niet als je berichten over je bedrijf deelt. Het gebruik van relevante Hashtags zorgt ervoor dat mensen met vergelijkbare interesses je foto’s of video’s te zien krijgen. #hoodies is een goed voorbeeld van een hashtag als je je nieuwe rubriek hoodies wilt promoten. Te veel hashtags gebruiken kan echter averechts werken en je spamachtig doen lijken.
- Geotags kunnen het verschil maken
Met geotags kun je de coördinaten van je locatie delen via de foto’s of de video’s die je deelt. Deze functie is vooral nuttig voor traditionele brick-and-mortar bedrijven. Door Instagram toe te staan de coördinaten van je locatie te publiceren kunnen klanten en potentiële kopers lokaliseren waar je actief bent.
Bouw anticipatie op
Instagram kan een prima plek zijn om te beginnen als je een evenement of een productlancering hebt. Het platform kan je helpen bekendheid te creëren en anticipatie op te bouwen. Je kunt teaservideo’s of -afbeeldingen maken, samen met het delen van verschillende merkartikelen. Promotionele weggeefacties van je nieuwe producten kunnen helpen om je merk meer bekendheid te geven.
Je kunt je aanwezigheid online organisch laten groeien zonder de steun van influencers als je de bovenstaande tactieken volgt.
Conclusie
Het unieke van het Instagram logo ligt in zijn eenvoud. De keurig verbeelde camera met het regenboogverloop maakt het Instagram-icoon aantrekkelijk en krachtig. De vriendelijke persoonlijkheid van het platform en zijn bereidheid om bedrijven te helpen groeien zijn zichtbaar in het logo.