Wil je jouw bedrijfsuitstraling verbeteren met een uniek design? Laat in dat geval een geheel nieuw logo ontwikkelen, of pas je bestaande logo aan. In deze blog geven we je vijf logo design tips voor 2021. Welke van deze tips heb je eerder al toegepast in het ontwerp van je bestaande logo? Een uniek logo is cruciaal voor het succes van je organisatie. Het zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep aanspreekt en de naamsbekendheid van je organisatie verbetert.
Tip 1: Overweeg het gebruik van een gradiënt logo
Een van de trends voor 2021 is het gebruik van een gradiënt logo. Hierbij lopen de verschillende kleuren in elkaar over, in plaats van dat deze los van elkaar staan. Het contrast tussen kleuren wordt hierdoor minder groot, wat voor een fijn visueel effect zorgt. Bekijk eens de logo’s van Instagram en Firefox waarbij ze onlangs het gradiënt effect hebben toegepast.
Tip 2: Wees kritisch bij het gebruik van symbolen
Het toevoegen van een symbool aan je logo is lang niet altijd noodzakelijk. Gebruik een zelf ontworpen symbool, of laat het symbool helemaal weg in het design. Je kunt voldoende details aan je logo toevoegen, door bijvoorbeeld te spelen met verschillende vormen, nieuwe kleuren of een nieuwe slogan voor bij de laatste ontwikkelingen binnen jouw bedrijf. Let er wel op dat sommige symbolen binnen bepaalde culturen niet goed worden opgepakt.
Tip 3: Kies voor geometrische vormen in je logo
Unieke details kun je bijvoorbeeld toevoegen door een achtergrond met een geometrisch patroon te gebruiken. Geometrische patronen zijn regelmatige opeenvolgingen van een of meerdere geometrische motieven. Zoals een herhaling van bijvoorbeeld cirkels, stermotieven of combinaties daarvan. Ook kun je deze geometrische symbolen onder en rondom de letters van je bedrijfsnaam inzetten voor een extra speciaal effect.
Tip 4: Laat je logo aansluiten bij je bedrijfsidentiteit
Een logo vertaalt de identiteit van je organisatie naar een afbeelding. Het is daarom erg belangrijk om nog eens kritisch te kijken, of je logo deze identiteit op de juiste manier vertaalt. Kleurgebruik speelt hierbij natuurlijk een belangrijke rol. Dit is niet altijd nodig want de grotere bedrijven maken over het algemeen gebruik van logo’s die totaal niets met het bedrijf te maken hebben. Een goed voorbeeld hiervan is Starbucks. Zij gebruiken namelijk een een zeemeermin met twee staarten.
Tip 5: Houd het logo simpel en leesbaar
In 2021 zullen steeds meer bedrijven voor een logo met simplistische typografie kiezen. Geen opvallende en vet gedrukte teksten meer, maar een simpel en slank lettertype is de trend voor 2021. Verder is worden iconen ook zo simpel mogelijk weergegeven om zo duidelijk mogelijk te zijn richting klanten en business partners. De komende periode zullen steeds meer bedrijven kiezen voor een simpel design wat voor klanten duidelijk is en daarbij blijft hangen.
Denk jij dat je wel wat hulp kan gebruiken bij het maken van een keuze? Neem dan een kijkje bij designbro.nl voor professioneel advies om jouw professionele logo te laten ontwerpen.