Voor jouw bedrijf of (nieuwe) product of dienst wil je natuurlijk een passend professioneel logo en huisstijl laten maken. Zo creëer je jouw bedrijfsimago waardoor jouw doelgroep je herkent en jij je onderscheid van de concurrenten. Een consistente huisstijl wekt vertrouwen bij de klant, maar ook bij medewerkers. Vertrouwen in je merk, diensten en producten die je aanbiedt.
Een logo en huisstijl laten maken is een heel proces, maar waar begin je? Hoe ziet dat proces eruit, wat wordt er van jou verwacht en wat kan jij van de grafische vormgever verwachten?
De voorbereiding
De vormgever maakt wat jij mooi vindt en wat bij jou bedrijf en doelgroep past. Toch is het goed om al een duidelijk idee te hebben van wat je wilt (of juist niet wilt). Het is daarom belangrijk dat je van tevoren research doet.
- Zoek naar voorbeelden van wat je wel of niet mooi vindt. Hierdoor is meteen duidelijk wat de ontwerper absoluut niet moet maken.
- Bedenk alvast wat kleuren en vormen. Dit geeft richting aan het gesprek.
- Bedenk goed wat je wilt uitstralen naar je klant. Ben je een prijsvechter of ga je voor de beste service en luxe?
- Wie is je doelgroep? Voor wie zijn jou producten of diensten bedoeld? Wie krijgt jouw huisstijl uitingen te zien? Iedere doelgroep heeft andere voorkeuren qua kleur, vormen en taalgebruik.
Vergeet niet jouw budget van te voren aan te geven. Dit voorkomt een ongewenst resultaat aan het eind van het traject en hierdoor kan Designbro precies inspelen op jouw wensen.
Het ontwerp
Een vormgever maakt niet zomaar iets. Tijdens het hele proces is er nagedacht over onder andere kleurgebruik, lettertypes, uitstraling etc. Je krijgt meerdere voorstellen, schrik niet als er één bij zit die je echt niet mooi vindt. Vaak wordt dit gedaan om duidelijkere keuzes te kunnen maken welke kant het logo op moet.
Vraag ook anderen wat ze er van vinden. Misschien is het voorstel niet wat jij in je hoofd had, maar is het wel meer onderscheidend.
Uit alle voorstellen geef je aan naar welk logo/huisstijl jouw voorkeur uitgaat. Wil je hieraan nog wat veranderd hebben? Geef dit dan vooral aan. Vind je het moeilijk om te beargumenteren wat je wel mooi vindt? Streep dan stuk voor stuk weg wat je niet mooi vindt.
Wat krijg je opgeleverd?
Als je tevreden bent over het voorstel van het logo worden aan de hand daarvan de huisstijldragers gemaakt. Standaard huisstijldragers zijn visitekaartjes, briefpapier en enveloppen. Maar denk ook aan social media zoals Facebook, Twitter en Linkedin. Ook hier kun je weer correcties geven, maar meestal heeft de ontwerper nu een heel goed beeld van wat jij mooi vindt en levert dit weinig problemen op.
Als alles naar wens is en je huisstijl is klaar voor gebruik, ontvang je alle bestanden. Bestanden voor de drukker, voor online en indien nodig ook de originele ontwerp bestanden (open bestanden). Zo kun je altijd bij de juiste bestanden van jouw huisstijl.Kijk eens bij https://designbro.nl/huisstijl-ontwerpen/ om gemakkelijk jouw huisstijl te laten ontwerpen!