Hoewel er geen kant-en-klare formule is om het perfecte logo te creëren, hebben we in deze blog een aantal ideeën op een rijtje gezet om jou te helpen bij het genereren van ideeën voor jouw logo ontwerp. Maar voordat we daar op ingaan is het belangrijk dat je een goed begrip hebt van wat een goed logo maakt.
Wat maakt een logo goed?
Als het aankomt op logo ontwerp is er eigenlijk geen perfect antwoord op wat goed is. Hoewel er geen regels zijn voor wat altijd werkt, zijn er toch een aantal richtlijnen die je kan leren van de grote grafische ontwerpers uit het verleden. Sommige logo’s werken vandaag de dag namelijk nog steeds erg goed voor bepaalde merken. Kijk bijvoorbeeld naar het Shell logo dat al meer dan 100 jaar bestaat.
Als we kijken naar de ontwerpen die al jaren meegaan, kunnen we principes zien die op al die ontwerpen van toepassing zijn. Dit zijn: eenvoud, gedenkwaardig, passend, veelzijdig en tijdloos. Hieronder lees je wat elk principe inhoudt.
Eenvoudig
Logo’s die al meerdere decennia meegaan zijn degene die eenvoudig zijn. Kijk maar naar de logo’s van Nike, Apple, IBM en McDonalds. We hebben ook gezien dat ontwerpen die in het begin van het bedrijf complex waren, in de loop der tijd zijn vereenvoudigd om de herkenbaarheid te vergroten. Starbucks is daar een goed voorbeeld van.
Gedenkwaardig
Een logo wordt waarschijnlijk gebruikt bij alles wat een bedrijf doet, daarom wil je dat mensen het herkennen en onthouden. Dit kan snel worden bereikt door eenvoud, omdat mensen eenvoudige vormen sneller kunnen onthouden. Kleur speelt ook een belangrijke rol bij de herkenning van een identiteit. Dit blijkt uit een experiment van de Braziliaanse grafisch ontwerper Paula Rupolo, die de kleurenschema’s van concurrerende merken verwisselde. Om memorabel te zijn, moet het logo en de ondersteunende merkidentiteit zich ook onderscheiden van de concurrentie, dus zorg ervoor dat je je onderzoek doet.
Passend
Een logo moet geschikt zijn voor het bedrijf en het beoogde publiek. Als jouw bedrijf zich focust op jonge leeftijden, kan je een springerig en vet lettertype gebruiken, terwijl dezelfde stijl niet geschikt zou zijn voor een advocatenkantoor. Zorg er dus voor dat je exact weet wie de klant is.
Veelzijdig
Een logo wordt overal op gebruikt, van een kleine button tot een enorm logo op een gebouw. Dat betekent dat het logo dat je ontwerpt net zo effectief moet werken op 10 millimeter als op 10 meter. Het logo moet ook werken in een groot aantal scenario’s, waaronder verschillende achtergrondkleuren. Dit betekent dat het logo even doeltreffend moet zijn in één kleur, zowel zwart als wit en als in full colour. Het logo moet ook geschikt zijn voor verschillende lay-outs en configuraties om ervoor te zorgen dat het logo er op zijn best uitziet, ongeacht waar het wordt gebruikt. Denk daarom bij het uitwerken van ideeën na over hoe het ontwerp zou kunnen werken op verschillende groottes.
Tijdloos
Een effectief logo moet de tand des tijds kunnen doorstaan. Vermijd het gebruik van trends. Die zien er vandaag misschien goed uit, maar ze zijn snel uit de mode. Zorg er dus in ieder geval voor dat je duidelijk richting geeft aan de ontwerper. Logo ideeën kunnen overal vandaan komen, dus blijf zoeken naar wat past en vertrouw op het proces.