Als je een bedrijf runt en denkt dat logo’s niets anders zijn dan nutteloze stukjes grafische fripperij, denk dan nog maar eens na. Zou Apple de grootste techgigant zijn zonder hun iconische (halfgebeten) Apple logo? Zou je Nike kunnen herkennen zonder hun handelsmerk swoosh? Hetzelfde geldt voor talloze andere grote merken met hun unieke logo’s. Het logo van je website is de sleutel tot de herkenning van je merk, want het helpt je bedrijfsverhaal en ethos over te brengen op het publiek.
Als het professioneel ontworpen en uitgevoerd wordt, helpt het het publiek zich met je merk te verbinden en te genieten van een gedenkwaardige ervaring. Vandaar dat een algemeen logo of merkidentiteit je geen goed zal doen. De enige manier om te overleven en uit te blinken is een op maat gemaakt website logo te ontwerpen dat past bij het profiel van je bedrijf en het doelpubliek aanspreekt. Hier lees je hoe aangepaste logo ontwerpen je bedrijf ten goede kunnen komen. Maar voor het zover is, bekijken we eerst even hoe aangepaste logo’s verschillen van sjabloon logo’s.
Maatwerk logo’s vs. Sjabloon logo’s -Wat is het verschil?
Een sjabloon logo ontwerp wordt, zoals de naam aangeeft, gemaakt met behulp van een vooraf ontworpen site of app met behulp van bepaalde sjablonen. Je kunt je eigen afbeeldingen en teksten aan de sjablonen toevoegen, maar je wordt beperkt in de veranderingen die je aan het ontwerp kunt aanbrengen, bijvoorbeeld kleur, lettertype, vormen en navigatie. Met andere woorden, je krijgt een logo dat lijkt op dat van andere bedrijven in de sector.
Een op maat gemaakt logo ontwerp, daarentegen, wordt helemaal vanaf nul gepland en gemaakt. Je logo ontwerper werkt nauw met je samen om een ontwerp te maken dat de specifieke kenmerken van je bedrijf overbrengt en een uitstekende gebruikerservaring biedt aan je consumenten. Dit betekent dat ze zullen brainstormen en met iets komen dat ze nog niet eerder gedaan hebben. Hier ben je ook betrokken bij het logo ontwerp proces en heb je volledige controle over elk aspect.
Als bedrijfseigenaar krijg je de kans je eigen mening te geven over wat je in je website logo ontwerp zou willen zien. Gewoonlijk begint het proces van het ontwerpen van een logo op maat met een uitvoerig overleg met de ontwerper over je gewenste merklogo. Ze noteren je ideeën, verwachtingen, en belangrijke informatie over je bedrijf. Dit is een uitstekende manier om precies te krijgen wat je voor je bedrijf gewild hebt. Het ontwerp zal onderscheidend zijn, relevant, en je merk doen opvallen tussen je concurrenten.
Maatwerk Website Logo’s en hun voordelen
Heb je ooit een merk boven andere verkozen omdat het logo te aantrekkelijk en te overtuigend was? Als je antwoord ja is, begrijpen we je punt. Zoals hierboven besproken is het logo van een organisatie immers haar meest cruciale visuele bezit dat het publiek helpt een perceptie over hen op te bouwen. Merkidentiteit, geloofwaardigheid, klasse, en vele andere factoren hangen af van dat ene ontwerp. Om de betekenis van logo’s voor branding te begrijpen, moet je weten wat voor voordelen ze voor je bedrijf hebben.
1. Bouwt een sterke en gedenkwaardige merkidentiteit op
Als ondernemer weet je al dat de eerste indruk ertoe doet, maar je weet misschien niet hoe weinig tijd je hebt om er een te creëren. Mensen vormen een indruk over je bedrijf in de eerste zeven seconden zelf, en sommige studies suggereren zelfs dat het maar een tiende van een seconde duurt om de geloofwaardigheid van je merk te bepalen.
Omdat het logo van je website een van de allereerste dingen is die het publiek opmerkt, is het de moeite waard te investeren in een professioneel ontworpen embleem op maat. De stijl, kleur, lettertype, grootte en vorm van het logo vertellen veel over een bedrijf, dus is het belangrijk dat het goed weergeeft wie je bent (als merk) en wat je aanbiedt. Het moet zo zijn dat het de aandacht van mensen grijpt en hen nieuwsgierig maakt naar je producten/diensten. In deze moordende zakenwereld waar iedereen naar aandacht streeft, moet je ervoor zorgen dat je eerste indruk telt.
Het is een vaststaand feit dat mensen beelden beter en sneller herkennen en oproepen dan gesproken of geschreven woorden. Als je dus een creatief, op beelden gebaseerd logo ontwerp hebt, is de kans groot dat het publiek zich je merk zal herinneren, zelfs als ze de naam vergeten. Als mensen je merkimago associëren met kwaliteitsproducten/diensten, zullen ze je bedrijf onthouden en zelfs doorverwijzen naar hun vrienden, familie en collega’s.
Bedenk altijd dat je eerste merkindruk ook je manier is om gezag te claimen over de producten of diensten die je in je niche-industrie aanbiedt. Verkoop je voedingsproducten voor kinderen met lactose-intolerantie? Geef je speciale begeleiding aan echtparen? Je website logo moet je merk introduceren als een autoriteit in je professionele niche.
2. Onderscheidt je merk van de massa
Ga voor een opvallend en impactvol logo, want dat is wat je merk onderscheidt van je concurrenten. Er kunnen bijvoorbeeld tien andere bakkerijen in je buurt zijn, maar de jouwe is de enige met duurzame bedrijfspraktijken zoals minder papier gebruiken en minder stortafval. Als je een groen, aards logo kiest, brengt het diezelfde boodschap over aan je klanten.
Een goed ontworpen website logo kan door het juiste lettertype, pictogram, en kleur(en) veel overbrengen over de achtergrond van het bureau (leuk, ontspannen, professioneel) en over hun doel (innovatie, amusement, en bekwaamheid). Eenvoudig gezegd is je logo het krachtigste middel om zowel je merkwaarden over te brengen als het publiek te laten zien waarom je anders bent dan je concurrenten.
3. Aangepaste logo’s zijn veelzijdig en dynamisch
Als je een aangepast logo ontwerpt, is het niet alleen bedoeld om op de website en sociale media handvatten te gebruiken; het wordt ook gebruikt op ander reclamemateriaal zoals de aanplakborden, flyers, brochures, briefpapier, en visitekaartjes. In tegenstelling tot een op sjablonen gebaseerd embleem is een aangepast logo dynamisch, wat betekent dat het zijn lay-out zal veranderen en aanpassen aan de verschillende digitale en fysieke aanrakingspunten. De bedoeling is dat het er over alle reclamemedia even aantrekkelijk uitziet.
4. Geeft je merk een professionele uitstraling
Er is een enorm verschil in het uiterlijk van een op sjablonen gebaseerd logo ontwerp en een op maat gemaakt logo ontwerp. De finesse en professionaliteit die een op maat gemaakt ontwerp uitstraalt is voor veel ondernemers een winnende weddenschap, omdat hun bedrijf daardoor echter en geloofwaardiger overkomt op degenen die hun site voor het eerst bezoeken. Deze grotere geloofwaardigheid helpt je merk te vestigen als een autoriteit op je niche gebied, wat vaak resulteert in hogere conversies en betere verkoopcijfers.
Belangrijke factoren om te overwegen bij het bepalen van je aangepaste Logo Ontwerp
Hier zijn een paar tips om je te helpen het juiste soort website logo voor je bedrijf te kiezen.
- Kleur
Van het Rode Kruis op een ambulance tot de smetteloos witte japon van een bruid, kleuren zijn een onmiddellijke manier om vitale informatie over te brengen. Hun snelle en sterke impact maakt kleuren tot een sleutelcomponent van elke krachtige merkstrategie. Ze zijn ook een van de eerste dingen die je toekomstige klanten opmerken, dus is het belangrijk ze goed te kiezen.
Typisch, felle, neon kleuren laten een sterke en gedurfde indruk op het publiek achter. Zachte, pasteltinten, daarentegen, brengen klasse en verfijning over. Van oudsher zijn er in elke industrie bepaalde kleurentrends, waarvan je je bewust moet zijn.
Voedsel: Veel restaurants en eetgelegenheden kiezen warme kleuren zoals oranje, rood, en geel om de aandacht te trekken en eetlust op te wekken. Sommigen kiezen ook groen om voeding en welzijn te bevorderen, of roze en aquablauw voor drankjes en desserts.
Fitness: Een meerderheid van de gezondheids- en welzijnsmerken kiest verschillende tinten blauw om netheid, consistentie, verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid te suggereren. Ze kunnen ook groen kiezen om de natuur te vertegenwoordigen, en oranje, om energie en positiviteit aan te duiden.
Schoonheid en mode: De schoonheids- en mode-industrie gebruikt vaak zwart en wit voor kwaliteit en verfijning, en felle kleuren zoals roze, rood, en oranje voor passie, enthousiasme, en zelfvertrouwen.
Technologie: De meeste tech bedrijven gaan voor een blauw logo, dat staat voor vertrouwen, efficiëntie, innovatie, en intelligentie. Enkele andere populaire kleuren in de tech industrie zijn oranje en paars, die kwaliteit, creativiteit, optimisme, autoriteit, en consistentie betekenen.
Opmerking: Een vlak kleurenpalet is meestal pakkender en boeiender dan gradering en toning.
- Type
Gewoonlijk zijn er drie basistypen logo’s – op tekst gebaseerd (naam van het merk), illustraties (afhankelijk van wat je bedrijf aanbiedt), en eigenzinnige symbolen (Apple’s gebeten appel of Nike’s swoosh). Illustraties zijn het beste voor kleine en middelgrote bedrijven, want op tekst gebaseerde vragen om een sterk merk en eigenzinnige symbolen vergen veel tijd en marketing om met je bedrijf relatable te worden.
- Kwaliteit
Volgens een oud gezegde is een beeld meer waard dan duizend woorden. Een kwaliteitsvol, professioneel ontworpen logo trekt de aandacht van de klanten en maakt ze nieuwsgierig naar je aanbod. Probeer daarom, zelfs als je een krap budget hebt, een kwaliteitslogo in je branding strategie op te nemen. Huur een professionele grafisch ontwerper in die een goed inzicht heeft in kleur, symmetrie en schaalbaarheid, die de sleutelelementen zijn van een krachtig logo ontwerp.
- Veelzijdigheid/Schaalbaarheid
Een goed en doeltreffend logo is niet alleen aantrekkelijk, maar ook schaalbaar. Schaalbaarheid verwijst naar het feit dat het ontwerp kan inkrimpen en uitzetten naar gelang de schermgrootte op het mobiele toestel. Bij het ontwerpen van een logo is het dus belangrijk na te denken over de plaatsen waar je het op wilt zetten. Behalve aan digitale platforms, moet je ook denken aan verschillende kleuren en texturen (plastic, glas, stof). Soms heb je niet de vrijheid om het oppervlaktemateriaal voor je merkpromoties te kiezen. Ga altijd voor een duidelijk en eenvoudig logo dat even aantrekkelijk is en aan te passen aan een reeks van reclame-platforms.
Afrondend,
Welk soort logo je ook kiest, je publiek moet er een verband mee kunnen leggen en zich nieuwsgierig over je bedrijf voelen. Is het te ingewikkeld, dan is de kans groot dat ze in verwarring raken en onmiddellijk vertrekken zonder verdere betrokkenheid. Investeren in een aangepast website logo kan een enorm verschil maken voor je bedrijf, zowel wat betreft de functionaliteit als de manier waarop de consument je ziet.