Voor een bedrijf is een goede huisstijl cruciaal. Klanten die goede ervaringen hebben met je bedrijf, kiezen graag voor de vertrouwde weg. Jouw huisstijl voelt dan vertrouwd. Dit klinkt misschien gek, maar wellicht heb je zelf ook een favoriete supermarkt. De supermarkt waar je altijd komt voelt vertrouwd en dat heeft onder meer te maken met de huisstijl. Daarnaast zorgt een goede huisstijl er ook voor dat potentiële klanten eerder met jou in zee gaan. Een huisstijl ontwikkelen is dus zeer belangrijk! Er zijn echter ook een aantal zaken waar je op moet letten bij het ontwikkelen van een huisstijl. In dit artikel lees je waar je op moet letten bij een huisstijl ontwikkelen.
Waar moet een goede huisstijl aan voldoen?
Laat je een huisstijl ontwikkelen, dan moeten de kleuren van je huisstijl goed bij je bedrijf passen. Kleuren kunnen ook bepaalde gevoelens bij ons oproepen. Belangrijk is dus ook om na te gaan welke gevoelens kleuren oproepen. Op basis daarvan kun je bepalen welke kleuren mogelijk interessant zijn voor in jouw huisstijl. Overigens is het maken van een huisstijl meer dan alleen het bepalen welke kleuren je wilt gebruiken. Een huisstijl is de manier waarop jij je presenteert naar de buitenwereld. Naast kleuren, vallen hier bijvoorbeeld ook lettertypes onder. Bij een huisstijl hoort bovendien ook een logo.
Een bedrijf kan niet zonder huisstijl
Ieder professioneel bedrijf heeft een huisstijl. De manier waarop jij je naar de buitenwereld presenteert, is namelijk je huisstijl. Wanneer jouw website momenteel zwart-wit is, wekt dat niet altijd een goede indruk. Dat is echter wel de huisstijl die je op dit moment hebt. Een professioneel bedrijf heeft een huisstijl waar echt over nagedacht is. Zo moeten de kleuren en het logo bijvoorbeeld goed bij de doelgroep passen.
Door wie laat je een huisstijl ontwikkelen?
Wil je een huisstijl ontwikkelen, dan kun je beter niet zelf aan de slag gaan. Het best kun je de huisstijl laten ontwerpen door een specialist. Iemand die ervaring heeft met het ontwerpen van huisstijlen weet namelijk welke kleuren het best gebruikt kunnen worden. Bovendien kun je als leek ook niet zomaar een mooi logo in elkaar zetten. Dat is iets waar je professionele programma’s en voldoende kennis voor nodig hebt. Je moet bovendien ook behoorlijk creatief zijn om een huisstijl inclusief logo te ontwikkelen. Laat je huisstijl dus echt door een specialist ontwikkelen. Doe je dat, dan is de kans groot dat je een huisstijl krijgt waar je tevreden mee bent. Belangrijker nog is dat je dan een huisstijl krijgt waarmee je het juiste gevoel oproept bij (potentiële) klanten.
Er zijn diverse ontwerpers die je kunt inhuren voor het ontwikkelen van een huisstijl. Ben je benieuwd naar de verschillende mogelijkheden? Googel dan eens op ‘huisstijl ontwikkelen’ en je krijgt al verschillende resultaten. Vervolgens kun je de portfolio’s van verschillende ontwerpers vergelijken, om te bepalen welke ontwerper je het best kunt inschakelen. Houd er wel rekening mee dat een ontwerper iedere keer een unieke huisstijl zal ontwikkelen. Dat is uiteraard ook de bedoeling. Je wilt namelijk niet dat jouw huisstijl veel weg heeft van die van een concurrent.