Wil jij jouw verpakking laten ontwerpen maar weet je niet waar je moet beginnen? Hieronder laten we zien waarom verpakking zo belangrijk zijn om jouw producten beter te verkopen.
Veel nieuwe concepten bieden merkloze verpakkingen aan om zo veel mogelijk te marge te pakken op hun producten. Maar juist deze verpakkingen vervullen een onmisbare functie in de branding van producten. Zowel voor de consument, de supermarkt, als de fabrikant.
De consument
Zonder merkverpakkingen zou de consumenten niet goed kunnen overzien welke wekelijkse boodschappen zij nodig hebben. Hoe zou je anders kunnen kiezen uit het diverse aanbod in producten qua herkomst, prijsklasse, algemene merkbeleving, bereidingswijze, fairtrade, biologisch, en nog veel meer classificaties.
Vroeger was het aanzienlijk veel makkelijker doordat er weinig keuze was in leverancier. Echter kunnen en willen consumenten tegenwoordig graag thuis al kunnen kiezen tussen de koffie voor in de ochtend, de volledige maaltijd voor het avondeten en welke dranken voor de vriendenavond worden genuttigd. Een goede merkverpakking helpt de consument de supermarkt door en geeft duidelijke richting aan wat de producten inhouden en waar het merk voor staat.
De supermarkt
De primaire functie van een supermarkt is het faciliteren van keuzemogelijkheden en de aanschaf van een diverse aanbod producten. Zowel fysiek als online, kunnen supermarkten steeds beter een optimaal aanbod afstemmen op de wensen van de klanten. Dit doen zij door middel van A-merken, B-merken en private label. Met minimaal een GOED – BETER – BEST aanbod, maar bij voorkeur ook met merken die de positionering van de winkelformule versterken.
Zoals een Albert Heijn die een focus legt op meer fairtrade producten. Verpakkingen zijn voor de retailer een nuttig instrument om extra omzet te genereren en om daarmee ook de eigen formule te verbeteren.
De fabrikant
In de traditionele marketingwereld worden merken vooral geladen door massa mediacampagnes op tv, radio, flyers en billboards. Maar de tijd van de enorme budgetten is voorbij en steeds meer marketingcampagnes zijn beter gericht op de doelgroep. Dit wordt ondersteund door de online mogelijkheden van experience marketing, events, social media en de verpakkingen.
Want naast een verkoopinstrument kan de verpakking ook een fantastisch storytelling-instrument zijn. Sterke merken zijn relevant, onderscheidend en geloofwaardig. En met name voor het vertellen van geloofwaardige verhalen kan de verpakking ingezet worden. Het retaillandschap verandert continue en heeft steeds meer behoefte aan relevantie, onderscheidend vermogen en geloofwaardig. Gebruik hiervoor dus jouw verpakking om jou klant sneller te overtuigen dat jouw product het beste is.
Heb jij hulp nodig bij het ontwerpen van jouw verpakking? Check dan nu https://designbro.nl/packaging-design/ voor het perfecte ontwerp van jouw product!