Iedereen wil altijd weten wat de laatste logo design trends zijn die het komende jaar de markt gaan overnemen. Daarom hebben we aan onze designers gevraagd om aan te geven wat zij denken dat de meest voorkomende logo’s worden voor dit jaar. In 2022 zullen we meer gedurfdere en minder beperkende logo’s zien. Hieronder lees je de 5 meest voorkomende logo’s voor dit jaar.
Retro logo’s
Als je ooit naar een tekenfilms uit de jaren 20 of 30 hebt gekeken, dan heb je wel eens een bepaalde soort animatie gezien. Denk bijvoorbeeld aan de hele oude Mickey Mouse of Donald Duck series. Door deze personages in kleur te presenteren, kunnen ontwerpers merkkleurenpaletten integreren en deze stijl fris en modern laten aanvoelen. Het zijn ook bijna altijd niet-menselijke karakters, waardoor ze grillig en nieuw aanvoelen. In 2022 zul je dit soort tekeningen vaker terug zien komen doordat er in America veel wordt gewerkt met deze stijl.
Wazige logo’s
Je moet de tekst van een logo toch kunnen lezen? In 2022 zal dat een veel lagere prioriteit krijgen omdat ontwerpers experimenteren met vervagingseffecten om beweging te benadrukken. Je zou alleen de randen van de letters kunnen vervagen, zodat de hoofdmoot van het woord zichtbaar blijft om verwarring te voorkomen. Het creëren van een wazig-effect voor je logo werkt pakkend en gedenkwaardig. Daarnaast zorgt het ervoor dat je de mogelijkheid hebt om animatie toe te voegen.
Uitgerekte en doorlopende logo’s
Wazige logo’s zijn niet de enige vorm van vervorming die we veel meer gaan zien in de 2022 logo-ontwerptrends. Designers spelen ook met uitgerekte en doorlopende belettering voor een grenzeloze, oneindige look en feel. Dit soort logo’s hebben veel rondingen. Sommigen zien eruit als lange slierten spaghetti die je rond je vork wil draaien. Bij andere zijn slechts één of twee letters uitgerekt, terwijl de andere letters normaal blijven. Hierdoor wordt de focus verlegd naar de uitgerekte letters.
Wanneer een logo één letter benadrukt door deze uit te rekken of te vervormen, zul je vaak merken dat de uitspraak van de titel van het logo vocaal de nadruk legt op diezelfde letter of klank. Je kunt letters in een logo ook vervormen om het belangrijkste product of de belangrijkste dienst van het merk uit te lichten.
Logo’s met witte ruimten in afbeeldingen
Witruimte in jouw logo, ook bekend als negatieve ruimte, is vaak gewoon een lege ruimte. Die lege ruimte kan een heleboel dingen doen, zoals een “setting” creëren voor het focuspunt van jouw logo en de compositie in evenwicht brengen om te voorkomen dat het er rommelig uitziet. In andere gevallen communiceert de lege ruimte een merkwaarde zoals directheid of openheid. Maar in 2022 zul je meer logo ontwerpers zien werken met lege ruimte op een manier die je misschien nog niet eerder hebt gezien.
Dit soort logo’s zijn super veelzijdig, en dat maakt ze zo aantrekkelijk voor veel merken. Als je het uiterlijk van je logo moet veranderen, kan je dit logo met aanpasbare witruimte gemakkelijk aanpassen aan verschillende behoeften zonder deze echt te hoeven veranderen. Denk bijvoorbeeld van website naar print, of van winter naar zomer.
We gaan veel nostalgie zien uit veel verschillende decennia en kunststijlen. Als je inspiratie zoekt voor jouw volgende logo ontwerp, kijk dan naar het verleden. Denk na over wat eerder heeft gewerkt en wat het voor gevoelens heeft opgeroepen.