Bij het ontwerp logo en huisstijl komt veel kijken. Belangrijk is echter wel om meteen voor professionele ontwerpen te kiezen. Later nog wisselen van huisstijl of logo gaat vaak een stuk moeizamer. Als je eenmaal een website en eventueel zelfs een bedrijfspand, bedrijfskleding en bedrijfswagens naar je huisstijl hebt aangepast en van je logo hebt voorzien, wordt het erg duur om daar nog verandering in aan te brengen. Benader dus zo snel mogelijk een specialist voor ontwerp logo en huisstijl. Dit kan je een hoop opleveren en zal je bovendien een hoop kosten voor op een later moment besparen.
Ontwerp logo en huisstijl heeft invloed op je succes
Het ontwerp van je logo en huisstijl kunnen veel invloed hebben op het succes van je bedrijf. Met een goed ontwerp wordt het voor potentiële klanten al aantrekkelijker om voor jouw bedrijf te kiezen. Dat is logisch als je bedenkt dat de mens visueel is ingesteld. Waarschijnlijk zul jij jezelf er ook op betrappen dat je eerder voor bijvoorbeeld een webshop met een goed design kiest. Wat het logo en de huisstijl uitstralen is onder andere afhankelijk van de kleuren en vormen die gebruikt zijn.
Zodra klanten eenmaal gewend zijn aan jouw logo en huisstijl, wordt de drempel ook groter om voor een ander bedrijf te kiezen. Er ontstaat als het ware een band tussen jou en je klanten. Zo is de kans ook groot dat jij een favoriete supermarkt hebt, zonder dat er sprake is van grote verschillen in het aanbod of in de service. Je bent een specifieke inrichting en stijl gewend en daarom geef je vaak de voorkeur aan dezelfde supermarkt. Datzelfde effect zullen jouw klanten ook eerder ervaren indien het ontwerp logo en huisstijl van jouw bedrijf goed is.
Een ontwerp logo en huisstijl laten maken
Inmiddels weet je hoe belangrijk het is dat er moeite wordt gestoken in het ontwerp logo en huisstijl. Om die reden is het ook belangrijk om het ontwerpen over te laten aan een specialist. Voor het ontwerpen van een logo en een huisstijl moet je zeer creatief zijn. Bovendien moet je ook ervaring hebben met minstens één designprogramma. Een logo wordt vaak in verschillende resoluties afgeleverd, zodat je het logo voor diverse doeleinden kunt gebruiken. Als pictogram voor op je website zul je bijvoorbeeld een kleinere resolutie nodig hebben dan wanneer je het logo op bedrijfskleding wilt bedrukken. Een goede ontwerper weet precies wat hij of zij doet en levert het logo dan ook in diverse formaten bij je aan.
Je logo en huisstijl dienen altijd uniek te zijn
Houd er rekening mee dat een logo en huisstijl ook altijd uniek moeten zijn. Je dient dus te allen tijde te voorkomen dat je gebruik maakt van een logo dat te veel weg heeft van het logo van een ander bedrijf. Om die reden is het verstandig om in zee te gaan met een betrouwbare designer. Indien je gebruik maakt van een gekopieerd logo, kan dit tot claims leiden. Bovendien zal dit ook allesbehalve goed zijn voor de reputatie van je bedrijf.