Een bedrijfslogo maken gebeurt vaak bij de oprichting van het bedrijf. Het logo geeft een beeld van het bedrijf, de cultuur, de stijl en de mensen (klanten) die je aan wilt trekken. Zo is het logo vaak de eerste kennismaking van een klant met jouw bedrijf. Voor veel bedrijven is het logo de meest zichtbare herinnering aan hun merkidentiteit. Omdat het logo een prominente plaats zal innemen op al jouw marketingmateriaal, moet het proces van logo-ontwikkeling doordacht en gedetailleerd zijn. DesignBro geeft uitleg over aspecten die wel eens vergeten worden bij een nieuw logo.
3 onderdelen die vaak vergeten worden bij het maken van een bedrijfslogo
Het is de taak van een logo om indruk te maken op jouw klanten. Het schept een band met het bedrijf en geeft subtiele visuele aanwijzingen over bedrijf. Het ontwerp van het logo is vaak bedrieglijk eenvoudig, maar moet een reactie uitlokken bij klanten. Daarom geldt ook bij het ontwerpen van een logo vaak:
Keep It Stupid Simple. Eenvoudig = beter. Een ingewikkeld logo zal moeilijk te onthouden zijn. Nadat een klant het logo een paar keer heeft gezien, moet hij of zij het kunnen schetsen of beschrijven; denk bijvoorbeeld aan het logo van Volkswagen, dat eenvoudig maar gedenkwaardig is.
Leesbaarheid bij het laten ontwerpen van een logo
Als het logo onleesbaar is, is het nutteloos. Klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het komt nog wel eens voor! Bij het maken van een logo moet de bedrijfsnaam duidelijk zijn op alle formaten, van billboards tot pennen, van een Instagram logo tot een Facebook banner. Het logo moet zich lenen voor meerdere versies: met de bedrijfsnaam, als losstaand merk en op meerdere oppervlakken. Het moet zowel in kleur als in zwart-wit herkenbaar zijn. Factoren die de leesbaarheid beïnvloeden zijn onder meer; de keuze van het lettertype, de complexiteit van de lijnen en de hoeveelheid informatie die je gebruikt. Om de sterkte van jouw nieuwe logo te testen, druk je het af in kleur en grijsschaal in formaten variërend van het formaat dat zou worden gebruikt op een promotionele pen en mogelijk zelfs een spandoek. Als het leesbaar is op het kleinste formaat en op het grootste, zal het waarschijnlijk werken voor de meeste marketingdoeleinden.
De stijl van het logo
De stijl van het logo moet het bedrijf vertegenwoordigen en resoneren met potentiële klanten. Denk bij het ontwerpen aan de denkwijze van klanten: Zijn ze erg corporate, formeel en een beetje traditioneel? Of zijn ze creatief, jong en informeel? Het logo moet jouw bedrijf een identiteit geven, maar moet ook resoneren met de gedachten en intenties van klanten. Een creatief bedrijf dat technische bedrijven bedient, zou een mix van design en traditie kunnen gebruiken: een hippe kleur met een traditioneel ontwerp, bijvoorbeeld.
Het logomerk als beeldmateriaal
Veel bedrijven gebruiken een logomerk als onderdeel van hun logo; het beeldelement wordt het logomerk genoemd. Het logomerk dat je kiest, moet een duidelijke indicator zijn van een bepaald aspect van het bedrijf. Het kan bijvoorbeeld een hint geven over de bedrijfstak of het type bedrijf, of zelfs een kenmerk benadrukken waar je bekend om staat. Een milieubedrijf zou bijvoorbeeld een blad kunnen gebruiken, maar hetzelfde beeldmerk is niet direct heel toepasselijk voor een bedrijf dat nanotechnologie ontwikkelt. Het merk zet de toon en moet passen bij de rest van de merkidentiteit om continuïteit en vertrouwdheid te creëren.