Met een online designtool ontwikkel je binnen een paar minuten een logo voor je organisatie. Het resultaat van deze tools zal in veel gevallen bijzonder generiek zijn. Denk aan de combinatie van een simpel symbool met de naam van je organisatie. Het effect van het logo op je naamsbekendheid zal in zo’n geval minimaal zijn. Jouw logo is een manier om de missie en impact van jouw bedrijf te beschrijven. Zo onderscheidt je jouw merk van de concurrentie. Maar het logo moet ook duidelijk, consistent en beknopt genoeg zijn om te begrijpen. Redenen genoeg om het ontwikkelen van een logo professioneel te laten ontwerpen. In deze blog beschrijven we vijf fasen die hierbij doorlopen moeten worden. Bij het laten ontwerpen van een logo zal je voortaan alleen maar denken aan DesignBro!
Fase 1: zoek naar de meest geschikte kleuren
Mensen hebben vaak bepaalde associaties bij kleuren. Denk aan het gevoel van liefde bij aan rood of aan groen bij de natuur. Het is belangrijk om uit te zoeken welke kleur past bij wat je als organisatie uit wilt stralen. Je kunt ook uit meer dan 1 kleur kiezen om de designers wat meer speelruimte te geven in het ontwerpen van jouw logo.
Fase 2: kies tussen logo’s met of zonder symbool
Nadat je geschikte kleuren gevonden hebt, kun je een symbool aan je logo toevoegen. Het is niet altijd slim om het symbool toe te voegen. Soms maakt dit een logo onnodig generiek of verwarrend. Je kunt ook kijken naar het gebruiken van teksten (slogans) of de naam van jouw bedrijf verwerken in het logo. Hou wel in gedachte dat het logo het juiste idee overbrengt naar jouw klanten.
Fase 3: werk je eerste ontwerp eerst zelf uit
Nu je weet uit welke elementen het logo moet bestaan, kun je jouw idee bij één van onze designers voorleggen. Hierna zal de designer een eerste ontwerp uitwerken. Bij Designbro werken met professionele designers en vectorprogramma’s, wat ervoor zorgt dat de kwaliteit van het logo altijd goed is.
Fase 4: feedback op het eerste ontwerp
Op het moment dat het eerst ontwerp is opgeleverd, kun je hier feedback op geven. Kijk nog eens kritisch naar de verschillende elementen die je in het logo hebt verwerkt. Is de kleurencombinatie wel de juiste? Wil je toch een ander symbool of toch wel een slogan? Verzamel zoveel mogelijk feedback en beschrijf duidelijk wat je wel of niet wilt hebben in jouw logo. Dit zorgt ervoor dat de designer exact weet wat hij of zij moet aanpassen.
Fase 5: ontwikkeling van het definitieve logo
In de laatste fase wordt je feedback in het eerste ontwerp van het logo verwerkt. Op deze manier komt men tot het uiteindelijke logo, die je in jouw huisstijl kunt gaan gebruiken! Jouw huisstijl bestaat over het algemeen uit de kleuren, fonts, designelementen en ook jouw logo die je gebruikt voor communicatie naar jouw klant. Na het doorlopen van deze fases ben je verzekerd van een uniek en passend logo.
Wil jij ook een nieuw logo laten maken door echte professionals? Klik dan hier om direct bij Designbro jouw logo te laten ontwerpen!