Er komt als beginnend ondernemer heel wat op je af. Behalve het organiseren van werkzaamheden en alles wat daar aan vast zit, is het ook een huisstijl laten ontwerpen uitermate belangrijk. Helemaal als je weet dat je in de regel maar een keer een huisstijl maakt. Een huisstijl laten ontwerpen doe je dus maar één keer en dus moet het meteen een voltreffer zijn.
Geheel van kleuren, logo, slogan en lettertype
De huisstijl is meer dan een logo. Het is het geheel van kleuren, logo, slogan, lettertype en typografie, om nog slechts een aantal elementen te benoemen. De huisstijl moet uitstralen waar jouw bedrijf precies voor staat. Onderschat de huisstijl in elk geval niet en verdiep je in wat kleuren bij mensen doen. Kies dus niet altijd de kleuren die jij zo leuk vindt, maar kies voor kleuren die mensen kunnen beïnvloeden. Zo is het bekend dat donkere kleuren serieuze associaties oproepen en dat zachtere kleuren eerder vrolijke en creatieve gevoelens oproepen. Goed om mee te nemen als huisstijl ontwerpen aan de orde is.
Kies voor een slogan met humor en eventueel rijmwoorden
Bij de huisstijl kun je ervoor kiezen om een slogan te gebruiken. Ook nu geldt: je moet er volledig achter staan, want ook de slogan verander je in principe niet. De kunst van het maken van een slogan is dat je niet te veel woorden gebruikt om toch iets duidelijk te maken. Rijmwoorden kunnen de slogan versterken. Zoals ook humor ervoor zorgt dat er vaak eerder sprake is van mond-tot-mond reclame.
Ook de typografie is belangrijk bij de te kiezen huisstijl
Bij het ontwerpen van een huisstijl is ook de typografie erg belangrijk. Welke grootte kies je voor de letters en welk lettertype geef je de voorkeur? Deze zaken hebben rechtstreeks invloed op de kracht van de gekozen slogan. Bekend is in dit kader dat brede letters de consument een gevoel van vertrouwen geven. Meer dan wanneer je kiest voor zeer smalle letters. Ook belangrijk is de afstand die je tussen de letters aanhoudt. Het is een gegeven dat letters zonder duidelijke afstand een druk gevoel geven. Een lettertype met meer afstand betekent meteen dat je meer rust uitstraalt.
Verdiep je goed in de materie
Zo zie je maar, voor je een huisstijl hebt die perfect aansluit bij jouw bedrijf ben je wel even onderweg. Verdiep je goed in de materie en kies voor een professional die je verder kan helpen. Een huisstijl ontwerp je maar één keer. En dus moet het er meteen staan, als een huis! Uiteraard houd jij je steeds consequent aan de gekozen huisstijl. En dat in al je uitingen en in al je correspondentie. Wees daar scherp op, want alleen dan zal er sprake zijn van het vergroten van de herkenbaarheid en naamsbekendheid. Als het goed is, dan gaan mensen je alleen al herkennen aan je huisstijl. Daarom is dit ook zo belangrijk om over de huisstijl na te denken en altijd gebruik te maken van een professional.
Bij Designbro kun jij kiezen uit de juiste professional die jou helpt met een huisstijl ontwerpen. Klik hier voor meer informatie.