Bij het kiezen van een logo ontwerp, is het belangrijk dat je toch wel met een onderscheidend idee naar een designer gaat en dat het logo de juiste boodschap overbrengt naar jouw klanten.
Begin met het stellen van deze vragen: Hoe biedt je waarde? – Wat is jouw branche? – En jouw missie?
Naast bovenstaande moet je er ook voor zorgen dat het logo ontwerp idee ‘met de tijd meegaat’. Dit betekent dat je moet weten welke huidige trends er zijn en hoe deze zich verder ontwikkelen.
Hoewel je geen andere logo ideeën wilt kopiëren, moet je wel rekening houden met de algemene trends en de richting die logo ontwerpers nemen en dit gebruiken om ervoor te zorgen dat je er up-to-date en modern uitziet. En als je bewijs nodig hebt van hoe belangrijk dit is, kijk dan maar eens naar een logo’s van bedrijven die al een paar jaar bestaan en je zult zien dat de logo’s voortdurend worden aangepast om bij de tijd te blijven. Kijk bijvoorbeeld naar Instagram, Youtube en Apple.
Dus als het jouw doel is om ervoor te zorgen dat jouw logo ontwerp er vandaag de dag relevant uitziet, waar zou je dan op moeten letten?
Er zijn 3 hoofdonderdelen waar je op moet letten bij het ontwerpen van jouw logo: Het icoon, het kleurenpalet, design elementen en de typografie. Hieronder hebben we een aantal voorbeelden per branche waar je op zou kunnen letten:
Traditionele zakelijke logo’s:
- Iconen – Als het gaat om de iconen voor jouw bedrijfslogo’s, zoek dan naar mogelijkheden om symbolen te gebruiken. Symbolen zijn zowel eenvoudige als in het oog springende representaties van het bedrijf. Vaak hebben deze symbolen de vorm van een gemakkelijk te herkennen voorwerp. De ontwerper zal ze echter subtiel veranderen om ze er duidelijker uit te laten zien. Als je iconen op deze manier gebruikt, zijn ze nuttig omdat je een belangrijk idee kunt uitdrukken zonder tekst te gebruiken.
- Typografie – De meest succesvolle bedrijfslogo’s gebruiken minimalisme als basis voor hun typografie. Deze logo’s breken dingen af tot de essentiële onderdelen. Als het op typografie aankomt, betekent dit strakke lijnen en het verwijderen van meer decoratieve elementen die geen extra informatie toevoegen.
- Design elementen – Bedrijfslogo’s met een strakke en overzichtelijke uitstraling doen het meestal het beste. Als algemeen principe geldt: minder is meer. Het is belangrijk om te onthouden dat je jouw bedrijfslogo op verschillende manieren gebruikt, inclusief verschillende groottes en formaten. De meest succesvolle logo’s gebruiken één pictogram of symbool samen met de merknaam in een strak lettertype.
- Kleurpalet – Als het op kleur aankomt, moet jouw bedrijfslogo overeenkomen met de essentie van jouw merk. Gebruik een veilig en betrouwbaar kleurenpalet om de klant eraan te herinneren dat hij jou kan vertrouwen.
Startup logo’s:
- Iconen – Startups hebben meestal innovatiethema’s in hun ontwerp. Symbolen zoals raketten en pijlen die omhoog wijzen zijn abstracte weergaven van dit idee. Ook iconen die nauw aansluiten bij het product zijn goede keuzes.
- Typografie – Het gebruik van de juiste lettertypes kan een sterke emotionele indruk maken. In combinatie met andere elementen in jouw logo kunnen slimme typografische keuzes leiden tot succesvolle merkcommunicatie.
- Design elementen – Start-ups kiezen vaak voor een minimaal ontwerp voor hun logo’s. De naam van de startup in een strak lettertype is meestal voldoende. Het vermijden van vreemde ontwerpelementen is typisch voor oprichters van een startup.
- Kleurpalet – Startups zullen vaak blauw gebruiken omdat de kleur gevoelens van vertrouwen kan oproepen. Omdat startups een vernieuwend karakter hebben en vaak nieuwe spelers op de markt zijn, is vertrouwen essentieel. Daarnaast gebruiken populaire startups vaak een medium-lichtblauwe kleur met grijs- en bruintinten om toch onderscheidend te zijn.
Ben jij nieuwsgierig naar wat bij jou past? Neem dan eens een kijkje op designbro.nl om een aantal voorbeelden te zien.