Bij DesignBro houden we van mooie logo’s ontwerpen en volgen we daarom de logo ontwerp trends op de voet. Logo ontwerp is belangrijk, omdat een goed ontwerp esthetisch aantrekkelijk is en een bedrijf geen sterke merkidentiteit kan opbouwen zonder een goed ontwerp. Maar niet elke logo trend of ontwerp trend vinden we mooi. Sommige logo ontwerp trends kunnen het beste genegeerd worden. Wanneer duizenden bedrijven een logo ontwerp delen dat er identiek of vergelijkbaar uitziet, is het onmogelijk om op te vallen. En dat is wat je krijgt als je een logo laat maken door een geautomatiseerde logomaker.
De belangrijkste taak van een logo is om het merk dat het vertegenwoordigt, accuraat weer te geven. En niet alleen op de trends te letten. Toch is er een rol weggelegd voor trends in logo ontwerp. Trends motiveren de logo-ontwerpindustrie om te evolueren en te groeien, en zorgen ervoor dat logo-ontwerpers innoveren. Ook in 2022 gaan we talloze nieuwe logo trends en ontwerp trends zien.
Wij hebben de logo ontwerp trends verzameld waarvan wij denken dat ze het beste zijn voor logo ontwerp in 2022 – en ook de trends die je het beste kunt vermijden.
Monochromatische kleurpaletten
Monochromatische ontwerpen hebben verschillende tinten van één kleur en niet meerdere kleurenschema’s. Als gevolg hiervan zijn monochrome en eenkleurige logo ontwerpen zeer veelzijdig omdat ze eenvoudig op allerlei achtergronden te gebruiken zijn – bijvoorbeeld op verschillende social media kanalen. Eenvoudige, maar zeer krachtige logo ontwerpen. Deze ontwerpen kunnen meer in het oog springen door het gebruik van kleurverlopen en andere levendige paletten met meerdere kleuren. Het afgelopen jaar hebben we een aantal bekende bedrijven hun logo’s zien vernieuwen – en de kleurenpaletten van hun logo’s zien vereenvoudigen van meerkleurig naar monochroom of naar één kleur.
Visuele identificatie
Het is moeilijk om een specifiek merk te identificeren als het logo op elk ander logo lijkt. Een logo moet dus uniek zijn om op elk niveau effectief te zijn. Helaas duurt deze trend al veel te lang. Deze te veel gebruikte ontwerpelementen blijven de logo-ontwerpwereld overweldigen. Er zijn zo veel overdreven logo’s dat het onmogelijk is om er één te ontwerpen die niet al ergens bestaat.
Laat je niet verleiden door de felle kleuren of herkenbaarheid van deze logo’s. Deze logo’s onderscheiden een merk niet en zijn niet memorabel genoeg om potentiële klanten te winnen. Het is gemakkelijk voor mensen die niet gespecialiseerd zijn in ontwerp of branding om het concept van een logo te associëren met een bekende overdreven logo trend die ze al vele malen eerder hebben gezien. Voorbeelden hiervan zijn de initialen van een bedrijf in een cirkel of een vierkant, een bedrijfsnaam omringd door een ellips of een andere veelvoorkomende vorm. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je niet een van die bedrijven bent die in 2022 overdreven en te veel gebruikte logo design trends omarmen.
Logotypes
Deze ontwerpen plaatsen de naam (of initialen) van een merk in het midden. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep precies weet wie ze zijn. Deze stijl van logo’s is vooral gebruikelijk bij coaches, consultants, kunstenaars, en andere kleine ondernemers. Maar, logotypes kunnen enigszins beperkend zijn in termen van visuele impact. Logotypes kunnen saai, algemeen en volkomen vergeetbaar zijn. En juist kleine bedrijven moeten zich visueel onderscheiden om op te vallen. in 2022 zien we dat bedrijven meer eisen stellen aan hun logo’s. Kleine maar krachtige visuele hoogstandjes die potentieel onopvallende logotypes opwaarderen, duiken steeds vaker op. Zoals het bekende voorbeeld van het FedEx logo. Deze visuele accenten kunnen helpen om het merk beter te laten communiceren met klanten en bieden een geweldige manier om een logo visueel te onderscheiden van de duizenden andere logotypes in de markt.