Wil je een logo laten tekenen? Dan zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Het logo is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsidentiteit. Met een professioneel logo zal je een betere indruk maken op potentiële klanten. Daarnaast is een goed logo ook herkenbaar en zal het eraan bijdragen dat klanten vaker voor jouw diensten en producten kiezen. Een goed logo is dus zeer belangrijk. Hieronder vind je een aantal handige tips voor als je een logo wilt laten tekenen.
De kleur van je logo is zeer belangrijk
Laten we beginnen met de kleur van je logo. De kleur van het logo is zeker niet onbelangrijk. Vaak associëren we bepaalde kleuren met specifieke eigenschappen. Om die reden is het belangrijk dat je als ondernemer over de kleuren van je huisstijl en logo nadenkt. Over je huisstijl gesproken: je logo en huisstijl moeten ook op elkaar aansluiten. Op het internet kun je veel informatie vinden over met welke eigenschappen bepaalde kleuren geassocieerd worden. Daarnaast kun je dit ook voor jezelf bepalen. Welke emoties roept een specifieke kleur bij jou op.
Meestal is het voor een ontwerper ook een kleine moeite om hetzelfde logo in verschillende kleuren te creëren. Zo wordt het voor jou eenvoudig om te bepalen welke kleur logo je het mooist vindt.
Een logo laten tekenen door een professional
Een logo laten tekenen kun je het best overlaten aan een professional en niet aan je buurjongen die toevallig goed is in Photoshop. Er komt namelijk ontzettend veel kijken bij het ontwerpen van een logo. Het logo moet er bijvoorbeeld goed uitzien in verschillende resoluties. Daarnaast is het belangrijk dat het logo de juiste uitstraling heeft. Ook mag het logo (of een onderdeel ervan) niet zomaar van internet geplukt zijn. Zelfs een logo dat er op het eerste gezicht goed uitziet, kan uiteindelijk nog tot problemen leiden. Het is dus zeer belangrijk dat je het ontwerpen van een logo overlaat aan een professionele ontwerper. Zo kun je zeker zijn van een prachtig resultaat.
Hoe ingewikkeld mag het logo zijn?
Wil je een logo laten tekenen, dan hoop je natuurlijk op een uniek resultaat. Een uniek logo is zeer belangrijk en hoe uitgebreider je logo, hoe groter de kans dat het uniek zal zijn. Vaak geldt echter dat de relatief simpele logo’s het beter doen. Niet te simpel, want dat zorgt er weer voor dat het logo er saai uit kan komen te zien. Een te uitgebreid logo heeft echter ook nadelen. Zo kan een uitgebreid logo lastig te onthouden en te herkennen zijn. Denk aan logo’s van bekende merken als Apple. De logo’s zijn vaak ontzettend simpel, maar ook uniek. Dat zijn vaak ook de beste logo’s.
Over bekende merken gesproken: belangrijk is om te onthouden dat jouw merk nog niet zoveel naamsbekendheid heeft. Of het verstandig is om een logo zonder bedrijfsnaam te ontwerpen (zoals Apple heeft) is dus nog maar de vraag. Heb je een logo mét bedrijfsnaam, dan kan dit je helpen om je naamsbekendheid te vergroten.