De kracht van de huisstijl en de centrale rol die een logo daarin kan spelen wordt nogal eens onderschat. De huisstijl is uitermate belangrijk. Je laat zien welk imago je graag wilt uitstralen en met de huisstijl bied je toch een eerste inkijkje in jouw organisatie. Het is belangrijk om de huisstijl vanaf de oprichting te gebruiken. Want een huisstijl verander je niet zomaar even. Laten we hier eens kijken naar het logo ontwerp.
Maak het logo ontwerp vooral niet te ingewikkeld
Kijken we naar het logo ontwerp, dan zien we dat veel ondernemers het nogal eens te moeilijk willen maken. Dat hoeft niet. Kijk maar eens naar Google, een bedrijf dat iedereen kent, maar met een vrij simpel logo. Logo ontwerp is ook kiezen voor de juiste kleuren. De kleuren maken een huisstijl ook aantrekkelijk. Kleuren roepen bovendien gevoelens op, zeker iets om rekening mee te houden. Logo ontwerp is dus ook het kiezen van precies die kleuren of tinten die passen bij jouw onderneming. Zo is het bekend dat zachtere kleuren vrolijke en creatieve gevoelens oproepen. Kies je voor donkere kleuren, dan wordt dat vooral geassocieerd met serieuze zaken.
De rol van humor en rijmwoorden
Het is altijd verstandig om te kiezen voor een logo ontwerp dat gemaakt is voor een professional. Toch is het goed hier zelf ook grondig over na te denken. Je kunt wat betreft het logo creatief zijn. Je kunt je helemaal uitleven. Noodzakelijk is dat echter niet. Je kunt het ook gewoon simpel houden. Een logo kan opvallen door de simpliciteit en kan in combinatie met de juiste slogan en de beste kleuren toch heel erg sterk zijn. Is je logo ontwerp eenmaal een feit, dan kun je dat logo met bijvoorbeeld een slogan extra kracht geven. Gebruik in elk geval nooit te veel woorden en weet dat humor kan werken, net als het gebruik van rijmwoorden. Humor zorgt voor de menselijke factor en bovendien zal een leuke tekst zich middels mond-tot-mond reclame snel verspreiden.
Begin gewoon met schetsen
Als je zelf met een logo ontwerp aan de slag gaat, begin dan gewoon met schetsen. Als vanzelf zullen de ideeën naar boven komen en uiteindelijk zul je zien dat heel je blaadje vol staat met mogelijke logo’s. Neem die mee naar de professional, die kan daar heel veel mee. In de ideale situatie kies je natuurlijk voor een uniek logo en niet voor een logo die veel weg heeft van een ander logo. Dan val je niet op en dat is precies wel de bedoeling.
Een logo hoeft niet altijd te laten zien wat je bedrijfsmatig doet
Wat betreft het logo ontwerp, is het goed om te weten dat er geen standaard bestaat dat het logo altijd moet laten zien wat jij bedrijfsmatig doet en dat dit niet altijd een symbool moet zijn. Beperk ook de details. Je kunt niet alles in een logo kwijt, hoewel veel mensen denken dat dit prima kan. Teveel informatie is niet goed voor de kracht van een beeldmerk. Het is soms ook goed om te kiezen voor simpel en eenvoudig. Dat kan juist heel erg krachtig zijn.