Weet jij wat mensen doen die zichzelf packaging designers noemen? Nee? Dan leggen we je dat hier uit en gaan we nader in op de rol die verpakking kan hebben. We leggen je graag uit waarom packaging designers zo nauwkeurig te werk moeten gaan.
Verpakking kan bijdragen aan de verbetering van het imago
Wist je wel dat de juiste verpakking bij kan dragen aan de verbetering van het imago van een merk en dit mensen in de verleiding kan brengen om een product te kopen? Dit dus met speciale dank van de ontwerpers van die verpakking. Juist ja, de packaging designers. Zij zorgen voor een ontwerp van de verpakking, een verpakking die echt het verschil kan maken.
Maak het verschil met de verpakking
Als we kijken naar alleen al supermarkten en warenhuizen, dan liggen daar tienduizenden producten te wachten op een nieuwe eigenaar. Hoe maak je dan als aanbieder het verschil en hoe zorg je ervoor dat mensen jouw product kiezen. Dit kun je dus voor elkaar krijgen door packaging designers aan het werk te zetten en een aantrekkelijke verpakking te laten maken. Een aantrekkelijke verpakking is de juiste combinatie van vorm, structuur, materiaal, kleur en afbeeldingen. Het is het kiezen van die typografie die mensen opvalt en aanspreekt.
De eisen aan het werk van packaging designers
Het werk van deze designers wordt gecompliceerder als je bedenkt dat de verpakking er niet alleen aantrekkelijk uit moet zien. De verpakking moet ook nog eens zorgen voor bescherming, voor vervoer, opslag en identificatie. Er worden dus nogal wat eisen gesteld aan het werk van packaging designers. Onderschat dat niet.
Eindgebruikers moeten kunnen rekenen op foutloos werk van de designers
Dit geldt al helemaal als je denkt aan de farmaceutische industrie en de voedingsbranche in relatie tot het werk van de designers. Vaak worden verpakkingen in deze branche gebruikt om mee te communiceren. Dat vraagt scherpte van de designers, want eindgebruikers mogen natuurlijk nooit problemen krijgen door een fout van de designer. Stel dat deze een fout maakt als de dosering van een medicijn aangegeven wordt. De gevolgen kunnen niet te overzien zijn. Zeker de packaging designers in de medicijnen wereld zien hun werk dan ook heel erg veel gecontroleerd worden. En dat is uiteraard ook noodzakelijk door alle mogelijke juridische gevolgen.
Ontwerpen van verpakkingen voor verschillende doeleinden
Het ontwerpen van verpakkingen kan dus verschillende doelen hebben. Bij het ene product is dat de consument interesseren voor een product, in andere gevallen communiceer je middels de verpakking met de gebruiker van een product. Precies dat maakt het werk van deze designers zo interessant en afwisselend. Waarschijnlijk heb je er nooit zo over nagedacht, over het belang van de verpakking. De verpakking is er niet alleen om een product te beschermen, maar moet je ook iets vertellen. Soms is dat functioneel zoals in de medicijnen branche. Soms moet een verpakking zo aantrekkelijk zijn dat mensen alleen al vanwege de verpakking kiezen voor een bepaald product. En ga maar eens na, van veel producten ken je de verpakking. Je weet vast welke kleur de verpakking heeft van jouw favoriete chocolade.
Denk jij toch hulp nodig te hebben bij het ontwerpen van jouw verpakkingen? Check dan op de website van Designbro voor de beste tips.